Wednesday, August 5, 2015

Skal du til Estland? Her er noen reisetips utenfor Tallinn. Vol 3


Det finnes så mange grunner hvorfor man skulle besøke Haapsalu. Se på det bildet. Jeg behøver egentlg ikke si mer, ikke sant? Dette bildet sier mer enn tusen ord, men okay, jeg skal gi dere flere grunner likevel.


Ikke at det er saklig begrunnelse, men Haapsalu er min favorittby, jeg elsker Haapsalu, uansett årstid syns jeg det er nydelig der. for vårt første ordentlige stevnemøte tok mannen min meg til Haapsalu, etter det har vi vært der minst en gang i året hvert år. Snart ti år i rad. Kanskje det har noe med personlige minner å gjøre at jeg er så glad i Haapsalu;) 

Men seriøst, her er noen av grunnene: 

1. Den mest kjente spøkelsen Den hvite damen er fra Haapsalu. Enhver festning med respekt for seg selv har sin egen spøkelse og Haapsalu festning er ikke et unntak. Hun viser seg i vindue av domkirken i fullmåne netter i august. Pga av ulovelig kjærlighet ble hun murt inn i den ene veggen i festningen og har ikke funnet fred, hun vil at alle skal vite at kjærlighet er evig og det er derfor hun viser seg i lyse sommernetter. 


2. Det arrangeres mange (musikk)festivaler. 28-30.08 kan du delta i "Hvite dame festivalen" (sjekk mer her: http://www.valgedaam.ee/pages/eng/legend.php?lang=EN)


3. Förste leirspa åpnet sine dører i 1825  og siden da har spa-entusiaster over hele verden besøkt Haapsalu, til og med de russiske tsarene. Fra Mare spa er en veldig koselig spa, jeg anbefaler den 100%, kan dessverre ikke si det samme om restaurantet der. Maten har vært utrolig dårlig og service var heller ikke noe å skryte av, men spaen selv liker jeg veldig godt. Sjekk spatilbud her
4. Et lite gult hus i Lindagaten er barndomshjem til Ilon Wikland. Ja, hun som illustrerte bøkene til Astrid Lindgren. Jeg syns det er nesten mer verdt å være stolt over Ilon Wiklands estiske røtter enn Skype;) 
Iloni Imedemaa er et must i Haapsalu!


5. Strender i Haapsalu er noe av det vakreste jeg vet, og jeg syns ogsa mye mer sjarmerende enn strender i Pärnu, som er sommerhovedstaden i Estland. 
6. Promenaden i Haapsalu begynner fra Afrika strand og slutter ved Chocolat Promenad, som har fått navnet etter en tidligere kafé. Hvil föttene på Tshaikovskijs benk når du blir sliten av turen langs promenaden. Kuursaal er en perle fra tsartiden i Haapsalu. Det serveres også mat i Kuursaal, det er så hyggelig a ha en lunsj der fordi det virker som du plutselig har gått tilbake i tiden med tidsmaskin. 


7. Müüriääre kohvik er en nydelig liten kafé i Hovedgaten. Sist ble jeg utrolig skuffet i quichen, den var varmet opp i mikrobølgeovn, så jeg tør nesten ikke anbefale å spise der, men et glass vin kan dere absolutt nyte der. Man føler seg som hjemme der, så det kan fort bli til en flaske, isteden for et glass. 
Beste Pavlova jeg har fått serverer de i Hapsal Dietrich


8. Haapsalu sjal (http://www.haapsalusall.ee/). Har dere sett noe vakrere? Rett og slett kunstverk! Opprinnelig skulle sjalene brukes mot kulden, men på 1900-tallet da Haapsalu ble populært kurbadsted for rikere folk ble det viktigere å vise fram klesplaggene. Sjalene skulle være luftige og med avanseret mønstre som man kunne vise frem på promendaen. Man skal kunne dra det ferdige sjalet gjennom gifteringen. Så tynne og luftige er Haapsalu-sjalene.

Bildet er tatt herfra.


9. Festningen i Haapsalu er en av de best bevarte festningene i Estland. 
10. Jernbanestasjon ble bygget i 1907 for mottakelse av tsarfamilie og hadde da Nord-Europas lengste perrong under tak (216 m).



Haapsalu har noe for alle. Romantikere, familier med barn, venninner. Som sagt - en NYDELIG by!

No comments:

Post a Comment