Wednesday, August 19, 2015

Reisetips vol 4. Gammeltroende og Peipsi.



Langs kysten til den største innsjøen Peipsi ligger små tradisjonelle bygdene til de gammeltroende (medlemmer av den gamle ureformerte russisk-ortodokse kirken). De flyktet fra Russland under Ivan den grusomme, og anser seg selv for å være de eneste ekte russere, fordi de ikke fulgte reformasjonen av den russisk-ortodokse kirken. Gammeltroende kalles ogsa for løkrussere, fordi de er kjent for å dyrke sin egen løk. 


Ble du interessert i historie og tradisjoner av gammeltroende, da skal du besøke Vanausuliste muuseum (Museum om gammeltroende)  i Kolkja bygda, eller filial i Varnja. Det anbefales en guided tur her, fordi det er mye spennende som man ikke får med ved bare å kikke rundt i museet. Hele museum har et realistisk innredning, dvs alt ser ut som det faktisk så ut hos gammeltroende for 50-100 år siden. Vanausuliste Muuseum har ogsa en Facebook side:  https://www.facebook.com/ vanausulised 
Raja gate-bygda  (fire tettsteder som danner en 7 km lang gate) er en severdighet av seg selv, hvor hus, løksenger og veksthus ligger tett på hverandre. Kükita og Raja bønnhus er helt sikkert verdt en besøk. I Kasepää bygda kan du besøke Samovar Museet, hvor 50 ulike samovarer er utstilt.


Det er kanskje en av de mest spennende reisemål og det er nesten sted etter sted som skal besøkes og oppleves i dette området. Jeg beklager hvis jeg ikke klarer å få med alt, men jeg skal i hvert fall prøve å gi et oversikt. Dere kan ta Sibulatee (Løksveien pa estisk) som går langs kysten av Peipsi fra Tartumaa fylke til Kallaste. Du opplever sikkert mye spennende underveis selv, men her er noen anbefalinger: 

Voronja Galeri. Smørbrød med brisling og vin av rabarbra, kafe og vaffler er det som du kan nyte i gallerihagen.  Og ikke minst utstillinger selv. Galerien holder åpent om sommeren i et gammelt naust. Liker du modern kunst, er det stedet å besøke. Og ser ikke hagen helt fantastisk ut? 


AmbulARToorium. Et heaven for kunstelskere. Mye spennende som foregår her. Denne uka hadde de Russiske Film Dager. Liker du overnatte i telt, er det kanskje et mulig overnattingsted i området. Sjekk hjemmesiden deres. 

Liivi muuseum er sannsynligvis ingen turiststed, men er du kultur-og literaturinteressert, anbefaler jeg en tur dit. Det er hjem-museum til estisk dikter Juhan Liiv. Hans største drøm var Peipsi innsjøen som han kunne se bak skoger fra gården. Tror det ogsa her er lurt å ta guided tur (koster ikke mer enn 10 euro)

Kostjas Løksgard. Du får en annerledes guide- opplevelse og høre om gamle tradisjoner om løksdyrking. Ikke minst kan du få smake på nydelige løkspiroger som fruen i gården lager (skal du dit, bestill piroger i forvei). 

Avinurme Puiduait (trebod) er et turistsenter med muligheter til overnatting, en cafe og selvfølgelig en butikk der man kan kjøpe med håndverk i tre. I sovjettiden var Aviurme kjent for sine tønner (laget for surkålproduksjon), men er nå best kjent for kurver. Utvalget er så stort at det blir nesten umulig å velge (sjekk hjemmesiden deres HER), men jeg ble forelsket i en liten kurv til barn (http://www.strauss.ee/115x17x8-lastekorv) og den ølkassen (http://www.strauss.ee/kuuene-ollekast). Da kunne mannen min jammen drikke sa mye øl han kunne ønske hvis vi hadde slike kasser hjemme. Rett og slett nydelige!



Perlen i området er sikkert Alatskivi loss. Det ble bygget som modell etter Balmoral i Skottland og er den vakreste neogotiske bygningen i Baltikum. Det finnes både hotell og restaurant i slottet. 


Kuremäe klooster var jeg siste i ungdomskolen. Jeg husker allerede da at det  virkelig var en opplevelse og jeg har på leeeenge tenkt å ta en tur dit igjen, men dessverre har det bare blitt til tanke. Men neste sommer har jeg bestemt at vi skal besøke Peipsiääre og Kuremäe klosteret. Når du har ankommet Kuremäe kloster (også kjent som Pühitsa) er du egentlig bare noen kilometer fra grensebyen Narva (reisetips om Narva kommer snart). På slutten av 1800-tallet ble dette russisk-ortodokse klosteret (eneste i Estland) bygget på en gammel hellig estisk kolle for å huse 160 nonner og noviser. Dette er den eneste bygningen av sitt slag i Estland, en blanding av skjønne naturomgivelser og lokal arkitektur tilbyr den besøkende anledning til å oppleve et unikt miljø. 
I klosteret kan du bade i hellig vann, noe jeg anbefaler å gjøre, selv om vannet bare er 9 grader. Ikke at jeg har opplevd det selv, men det skal virkelig være en sjel-rensende opplevelse. Neste år SKAL jeg prøve det! 
Man er også velkommen til gudtjenesten, men husk å respektere vaner og tradisjoner her. Kvinner skal ha på seg langt skjørt og skaut på hodet!




Spisesteder i område: 

Det finnes flere spisesteder og så mye som det er forskjellige mennesker, er det forskjellige meninger om maten i området. Noen sier at det finnes mange gode spisesteder, noen sier at det er bedre å ta med piknikk kurven, kjøpe kafe fra Statoil og i steden for lokale puber heller kjøpe røykt fisk, løk, tomater, agurk osv når man kjører langs Sibulatee. Piknikk er selvfølgelig ingen dårlig idé, fordi helt seriøst finnes det fine strender hvor det er bare en nytelse å sitte og kose seg med en piknik. 
Jeg vet at det i hvert fall finnes en spennende restaurant Kolkja Fisk- og løkrestauranten, hvor maten lages etter gamle oppskrifter som gammeltroende har arvet fra generasjon til generasjon.


I Alatskivi anbefales det å spise enten på slottet eller Sepikoja tavern. Restaurantet i slottet er dyrere, men begge er gode, selvfølgelig har de helt forskjellige menyer. i Sepikoja får man enklere og mer hjemmelaget mat. Hvis dere bestemmer dere for måltid der, prøv "Mulk mash med kremet skinkesaus". "Mulk potetstappa" er egentlig en helt vanlig potetstappe, bare med gryn inn i. Smaker himmelsk (hvis riktig laget, fra hjertet! som egentlig med alt mat)

Overnatting:

Igjen. Så mange som det er mennesker, er det forskjellige anbefalinger. Vi kan begynne med teltplass i hagen av Voronja galleri til overnatting i Alatskivi slottet, det er også mulig å overnatte i smihuset (http://sepamaja.ee), i tillegg er finnes det også enklere bed & breakfast i område. Jeg har ikke vært der selv, men jeg har følelse at Mesi Tare kodumajutus hadde vært et koselig sted for overnatting. Av nostalgiske grunner hadde jeg valgt å overnatte i Kauksi ( http://www.kauksirand.ee). 
Da jeg var barn var vi der ofte, med telt. Jeg har mange gode minner fra Kauksi. En morsom minne (jeg er jo barn fra Sovjettiden) er at en gang da vi igjen dro til Kauksi, fikk en venninne av mora mi  kjøpe med en hel eske med Fanta som hun tok med(det var ikke lett å finne Fanta i butikkhyllene da jeg var ung!). Og jeg kunne drikke Fanta fra flaske, jeg fikk min EGEN flaske av Fanta, og måtte ikke dele den med noen. Jeg husker ikke helt, men jeg tipper jeg fikk drikke mer en bare en flaske med den drikken under den ferien. 
Jeg har ikke vært i Kauksi i flere år nå, men strenden der et fortsatt et av favorittstedene mine i Estland. 

No comments:

Post a Comment