Saturday, July 4, 2015

Sommer for meg


Sommer for meg har alltid betydd minst en tur til Sverige. Broren til min mormor flyktet til Sverige under andre verdenskrig og fra 1969 da mormor for første gang besøkte broren i Sverige har familien vår hatt ganske mange turer dit. I de siste ti år eller mer  har vi hatt en Stockholm/Oxelösund tur hver sommer. Sommeren i år er ingen unntakelse - nå bor jo også min mor i Stockholm. 

Jeg og Britt Ida tok en tidlig tog fra Lillehammer til Oslo for å nyte noen timer i hovedstaden. Lillehammer er en koselig liten by, men Oslo... Oslo var vakker i går. Jeg syns egentlig ikke Oslo er den fineste byen i Skandinavia, men i sommervarmen hadde det en annen vibe to it. Og operahuset er jo en genial bygning - et av favorittstedene mine i Oslo.




Etter seks forferdelige timer med tog ankom vi til Södertälje i går kveld. Britt Ida var så sliten, men jeg kan ikke beskrive det med ord hvor glad hun ble da hun så pappaen sin. Hun lo høyt og nesten løp bort til han - hun hadde virkelig savnet ham og det var så søt å se hvordan han tok pappaen i hånden og ville ikke la gå.
Og klart jeg var også glad til å se mannen min, etter nesten en måned. Det er vanskelig å ikke kunne være sammen som familie, men akkurat nå ser jeg ikke en annen løsning. Vi må bare klare dette for å kunne få en restart på livet. 

Men nok om triste noter. 

Skal du til Sverige om sommeren og er du glad i second hand, da har jeg et tips til deg. LOPPIS. Se etter skilt med LOPPIS. En av loppisene nær Stockholm holdes i Hågelby Parken hver lørdag, men det finnes klart mange andre over hele landet, store og små, noen som er åpent daglig, noen holdes bare på lørdager. Loppisene er noe av det kuleste jeg vet. Man kan finne rene skatter til rimlig penger. 


Ida fikk en Pippi-dukke for 15 kroner og en gyngehest (elg?) til 30 kroner, jeg fikk et morsomt speil til butikken for 10 og hvit kanne som jeg skal bruke som vase kostet 15 kroner. Det var mange mange ting som jeg gjerne hadde hatt med oss hjem, men heldigvis/dessverre hadde vi ikke mer kontanter.  Converse-sko kostet 40 kroner (dessverre litt for store for Ida, så vi gadd ikke dra til nærmeste minibank), romantiske bordlamper og hyller til barnerommet kostet fra 120 kroner, leker og kosedyr (MANGE av dem og i god stand) fra 10. Loppiser er et must i Sverige!




                  

En annen ting som nesten er et must, er second hand butikkene. I Södermalm i Stockholm finnes det kule vintage butikker (Emmaus Vintage i Peter Myndes backe 8 for eksempel), i fjor fikk jeg en nydelig vintage sommerkjole for 400 kroner. Rett ved siden av vintage'en er "vanlig" Emmaus Second Hand. Masse fine barneklær! Er du glad i merkevarer, må du en tur dit. Ida fikk en hvit Benetton bluse for 50 kroner og fine blomstrete olabukser for også en femtilapp (skal prøve å ta en ootd i morgen). Og en sommerhatt for 20 kroner.  Mor kjøpte en liten heklet duk for 20 kroner ( den på øverste bildet).




Ja. Både Lillehammer og Oslo er vakre byer, hver på sin egen måte, men Stockholm... Stockholm må være et av de fineste byene i Europa. Er dere ikke enige? 

For meg er Stockholm en del av sommeren. 



No comments:

Post a Comment