Thursday, April 16, 2015

Diip kolis ära ja tõstis hindu?


Ma lubasin, et sel teemal sõna ei võta väga, sest noh...ma nõustun sellega, et what goes around comes around, aga te ju teate mind, vana lapsesuu nagu ma olen, ei saa mitte vaiki olla. Mind ajendas kirjutama blogiauhindade postitusele jäetud kommentaar blogide eetika ja kallutatud arvamuslugude kohta ja ma lihtsalt pean tooma näite restoranimaailmast. 

Meil vahetus peakokk ja tegelikult ka osa meeskonda. Põhjuseks erimeelsused ja usalduse kaotus. Ma ei ütle sugugi, et mina ka süüst puhas olen, tegime vigu ja eksisime, kuid jäime alati ausaks. Näiteks saime me klientidelt tagasisidet, et soovitakse menüüsse Caesari salatit või et pakkuda võiks pannkooke jne jne. Köögist saime me alati vastuseks: "Üle minu laiba, üks korralik restoran ei paku selliseid toite!" Olgu. 
Kui peakokk lahkus, uurisime, kuhu. "Kas kohvikusse X?" Selle peale vaadati meile otsa suurte silmadega ja solvuti sellise "süüdistuse" peale:"Mina? ja SINNA? Kas te tõesti arvate, et ma läheksin SINNA kohvikusse?" Loomulikult täpselt nii siiski läks. Olgu.
Edasi kuulsime me enda kohta linna pealt jutte, mis panid mind tõepoolest kahtlema oma kaines mõistuses. Kas ma olen tõepoolest nii halb inimene ja ei saa sellest vaid ise aru? Ma juurdlen selle küsimuse kallal siiani ega suuda leida vastust. Ma olen oma tegudes ekslik, ma teen vigu, ma annan endast alati parima ning teen asju hingega, ometi kuulsin ma ühtäkki midagi muud. Olgu. 
Kuulujutud on pahad, need teevad mainele kahju. Ma mõistan mida tunnevad need kaks blogijat, kes blogiauhundade üritust korraldavad ning mis paljudele ei meeldi nende maine pärast. Üks kummaline asi see maine. 
Restoranimaailmas on palju asju vaid maine. Palju asju on kallutatud ja palju asju tehakse täpselt nii nagu parasjagu kasulik on. Me kuuleme palju põhimõtetest ja aususest. Kui mängu tuleb raha, kaovad põhimõtted. Siis sobivad menüüsse nii Caesari salat, kanatiivad kui ka šokolaadifondant. Samal ajal on kõige olulisem teha maha neid, kes oma menüüs neid toite pakuvad. Maine värk. 

Kahepalgelisus on teine sõna, mis iseloomustab paljusid ettevõtteid ja tegevusi  selles äris. Ehe näide sellest on allolev pilt.

      
TMW2015 pop up restoranis pakuti "vaid TMW jaoks mõeldud" teriyaki forelli. Seda tutvustati uhkusega ka Terevisioonis. Inimesed ahhetasid ja ütlesid vau kui kihvt, midagi nii uut ja huvitavat. 
Pop up restorani ei teinud Diip resto. Miks on siis nende kahe toidupildi vahel Diip resto menüü. Pange ise 2+2 kokku.

Teriyaki forelli täpselt samal kujul võis veel kuu aega tagasi leida nii Diip resto menüüst kui Klaus kohvikust. Viimases oli hind vaid tibake kallim. Kui üldse selle kohviku menüüd vaadata, siis jääb mulje, nagu oleks Diip ära kolinud ja hindasid tõstnud. Ma sain ühtäkki aru, miks teatud restoranid Diibi peale viltu vaatasid kui me uksed avasime. Eks nemadki tundsid oma menüü ära. Siis ma seda ei teadnud. 

Mul tekib küsimus, kas selline ongi Eesti peakokkade ja restoranide tase? Millegi pärast julgeksin ma arvata, et tippkokad peaksid une pealt valmistama ja välja mõtlema uusi ja huvitavaid asju, mitte lambakotletiga ühest restoranist teise hüppama. Originaallooming ja intellektuaalne omand ütlete te ehk?  Ka need asjad on töölepingutes väga täpselt reguleeritud. Esimest korda elus tundsin ma, et oleks pidanud advokaatidel laskma oma palk välja teenida, kuid Marek keelas mul samaga vastata ja ütles vaid: "Maakera on ümmargune".
Ausus on üldse kõige võõram sõna selles äris. Need, kes on ausad, neelatakse alla, näritakse läbi ja sülitatakse välja. Ma ei räägi kusjuures sugugi Diibist, ma tean rohkem kui ütlen, sest ma ei taha teistele pahandusi.

Kas mäletate seda arutelu teemal õige prae õiglane hind? Juttu oli ka brunchist, mida me pakkume, et selle hind on natuke liiga kallis. Mis te arvate, kas kohvik Klaus pakub nüüd ka brunchi? Muidugi pakub. Hind? Tibake kõrgem kui Diibis.


Menüü kohta ei oskagi kohe midagi öelda. Mulle tundub, et ma olen seda kusagil varem näinud. Kuidas teile tundub?


Lisan siia veel paar menüüd, juhul kui Kohvik Klausil peaks ideede nappus tekkima. Siit saate häid ideid. 




Mind pani eile muigama kui jutuks tuli blogieetika. Kas sellised võtted ja käitumine restoraniäris on eetiline? Kust läheb piir ausa ja ebaausa konkurentsi vahel? Kas oleks aus kui Klaus Kohvik pääseks näiteks viiekümne parima restorani hulka?
Ma kuulsin linna pealt jutte, et me laseme liugu vanal menüül, sest me ei suuda ise midagi uut välja mõelda. Diibis on täiesti uus menüü. Uus peakokk Siim tegi selle valmis nädalaga. Siiakala on nagu tükike kevadet taldrikul.
Ma julgen öelda, et selline peab olema üks õige peakokk. Lennukate ideedega ja valmis uuendusteks.

Kui midagi tuleks paika panna, siis restoranidele ja peakokkadele kehtiv eetikakoodeks oleks üks õige samm.
Mind ei ärrita (enam) kommentaarid, mida minu ja Diibi kohta kirjutatakse. Mina tean kogu tõde, seda teavad ka paljud teised, kuid tõega saab mitmel viisil ümber käia. Võib-olla ma ühel päeval kirjutan kogu tõest. Aga siis mitte enam vaid Diibist, vaid kõikide väikestest räpastest saladustest.

Kas me oleme selleks valmis? Või kehtiks siin eetikakoodeks? See on üks huvitav küsimus...

Aga olukord ei ole Diibi jaoks sugugi negatiivne. Nüüd saavad ka kõik need inimesed, kes Diipi kalliks pidasid, meile sööma tulla, sest Diibi hinnad on soodsamad kui uue Diibi Klaus kohviku hinnad.






36 comments:

  1. Eveliis, sa unustasid ära selle, et kui Diip avati, oli see nagu Sfääri teine tulek. Ma ei tea, kas meelega või mitte, aga alguses oli menüü üsna üksühele. Härra peakokk on oma lambakotletiga liikvel juba tükk aega.

    ReplyDelete
    Replies
    1. See oli ikka nagu kohvik Moskva kolmas tulek, sama peakokaga on tema toidud ikka juba aastast 2000+
      kaasa liikunud.

      Delete
  2. Seda ma kirjutasingi, et kahjuks siis ma ei teadnud - "Ma sain ühtäkki aru, miks teatud restoranid Diibi peale viltu vaatasid, eks nemadki tundsid oma menüü ära. Siis ma seda ei teadnud."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja siis se tõestab väga ilmekalt mu pointi, kui lühike on selles maailmas mälu ja kuidas asjad tegelikult käivad.
      Eks neid näiteid võib tuua ka nii mõnest teisestki restoranist, kus menüü on kombo paljude teiste restoranide parimatest toitudest jm.

      Delete
  3. Miks Diibi kodukal siis veel eelmise peakoka nimi ilutseb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kodulehel on kahjuks veel muudki aegunud infot, üsna pea läheb see täies mahus muutmisele

      Delete
  4. Eveliis! Kui teil nii imeliselt läheb, miks siis vinguda ??? Maksuvõlg aina suureneb, see vist näitab, et ka uue menüü peale just tormi ei joosta .
    Ja terve köögitiimi lahkumine näitab probleemi omanike usaldamise puudumise vastu pigem. Olen ise mitmes toitlustusasutuses töötanud ja sellised suured liikumised on tähendanud ainult probleeme omanike ja rahadega. Niiet vahelduseks kõikide teiste süüdistamisele võiks enda kapsaaeda vaadata.
    Sa võiks vabalt kõige "vinguvama" blogija tiitlile kandideerida!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma ei ole kordagi öelnud, et meil imeliselt läheb, meil on probleeme nagu kõigil.

      Muid teemasid ma kahjuks kommenteerida ei saa

      Delete
    2. https://ariregister.rik.ee/mobile/mobile.py?sess=8700903804316601570762212906204116133270677821297194812784805093&lang=est&page=ev_info&ark=12162328#

      Delete
    3. Taevas tule appi, lõpetage ära see maksuvõla seljas sõitmine. Vaadake palun millised ettevõtted on suurimate maksuvõlglaste nimekirjas Eestis. Walkingu kingakauplused figureeris selles nimekirjas üsna pikalt näiteks. Ja neil ei tohiks küll ei käibe ega kasumiga mingeid probleeme olla, sest marginaalid, mis nad müüdavale odavale kaubale otsa keevitavad võtavad igasuguse isu seda kohta külastada. Ja siis mingisugused anonüümsed kraaksuvad üsnagi värske ettevõtte maksuvõla üle... Eks kusagilt peab ju kinni hakkama, kui kusagilt enam kinni hakata ei ole.

      Delete
  5. Mina jätsin selle blogi-eetika kommentaari eelmise postituse alla. Ja ma ei saa ausalt öeldes aru, kuidas su endise peakoka lahkumine kahe M-i asjade kerjamise ja kiitvate blogipostituste müügiga seotud on?
    Ju su endine peakokk on siis nii möku, et ei oska midagi uut välja mõelda ja ikka langevad mõned usaldavad restoraniomanikud tema õnge. Tead seda ütlust, et lollidelt peabki raha ära võtma...?
    Aa, nüüd hakkan taipama, kui leidub lolle, kes jagavad tasuta asju või eineid kahele M-ile ja saavad vastutasuks või väikse lisatasu eest kiitva postituse, siis neilt võibki/peabki raha ära võtma?

    Vabandust, kui sa nii ei mõtle, aga mida sa öelda tahad, kuidas need juhtumid omavahel seotud on? M&M käituvad sama alatult ja reeturlikult kui sinu endine peakokk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ei, ei, ma kindlasti mitte ei tahtnud öelda, et selline tegutsemine õige on. Ma tahtsin öelda, et eetika on võõrsõna paljudes valdkondades ja asjad tunduvadki nii käivat

      Delete
    2. ... et sed peetaksegi Eestis normiks ja lollid on need, kes ise sama ei tee. see kõik algab juba ühiskonnast ja ettevõtetest endist, mitte vaid blogijatest.

      miks ma võrdlesin neid kaht lugu? selle "maine" pärast. ma ütlen ausalt, et ma Marimellist ei tea näiteks mitte midagi, ega ka tema mainest, mulle jääb aga arusaamatuks miks nende üritust vaja boikoteerida. Vbla ma saan millestki valesti aru, aga ega see nüüd polegi nii oluline.

      ja siis on mainekas tippkokk, keda kiidetakse, kuid kes käitub ebaeetiliselt...

      Delete
  6. Ma ei taha ka nüüd halvasti kõlada, aga kui juba põhimõtteliselt kogu köögipersonal kolib ära, on tõepoolest omanikel endil miskit viga. Mitte üheski normaalses kohas ei lahku kokad niisama. Ka mina olen kokk ja olen ühes kohast kogu personaliga ära tulnud. Ja seda ainult seepärast, et tingimused ei vastanud kokkulepetele ning omanike jaoks olime justkui nende personalkokad. Peakokk ees, teised järgi. Ma ei ütle, et kogu süü on omanikel, aga kokk, kellel on 12h niigi töid teha, ei peaks pesema veel klientide nõusi, koristama saali jne. Ja Eveliis, väga häbiväärne on tegelikult see, et te lubate kokkadel suitsetada maja nurgataga nende endi kokariietes. Kokariietele jääb suitsuhais külge, rääkimata et see on äärmiselt ebahügeeniline tegevus. Kokad kes on hügeenikoolituse läbinud, peaksid teadma, et kokariietes ei tohigi suitetada. Ja kuna ma käin ikka päris tihti teie restost möödas, siis on ikka päris tihti seda vaatepilti näha. Aga tõsiselt, ma ei halvusta seda olukorda. Lihtsalt on miinuseid mida võiks parandada. Ma olen ka teil söömas käinud ja mulje on mõnus. Humoorikas oli ainult näiteks see, et kalasupi sees pidi olema chilli ja ma eelasin chillist suppi...kahjuks chillit ma sealt ei leidnudki... See oli eemisel suvel. Aga parimat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okei, pean sõnastust parandama, ei lahkunud kõik:)
      Eks loomulikult meil on olnud apsakaid/möödalaskmisi/vigu, kuid alati on igas loos kaks osapoolt, kelle tegutsemise tulemusel üks või teine asi juhtub. Nüüd ma teaks paremini, kuidas teatud vigu vältida.

      Suitsetamise kohta tehtud märkus on õigustatud, see märkus on ka töötajatele tehtud.

      Delete
  7. Et tänaseks päevaks ei ole kõik kokad lahkunud ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Restoran toimib, järelikult on ka kokad olemas:D easy!

      Delete
  8. Ma ei suuda seisukohta võtta, kas menüü/roa "autorlus" kuulub kokale või restoranile?

    ReplyDelete
  9. Kui peakokk loob roa, siis peakokale. Kui aga lepingut tehes on lepingus midagi muud, siis restoranile. Siiski on kokad tuntud oma roogadega ja restoranid tuntud nende peakokkadega, mitte vastupidi. Restoranil pole võimalik töötada ilma hea peakokata. Mis sa ikka keskpärane oled.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nõus. Kui nüüd leping ja omand kõrvale jätta, siis tekib pigem kaks küsimust - kui originaalne on m a i n e k a tippkokana "aastaid lambakotletiga" liikvel olla ja kui eetiline on brunchi menüü maha viksida? Viimane ei ole just teab mis originaallooming, millel koka nägu.

      Delete
    2. Maha viksida? See on TEMA menüü! See on tema looming! Seni kuni see müüb, siis võib ta sellega igavesti ringi käia ning pakkuda. Ausalt öeldes.. tema käekirja tundes, siis mina järgneksingi talle nende asjade pärast. Diipi brunchile tulin SELLE menüü pärast ning nüüd lähen ka Klausi brunchile... samal põhjusel :)

      Delete
    3. Limonaad ja võikud on looming, mida nii kaitsta?

      Delete
    4. Teoreetiliselt on sul, Tomm, õigus. Las ta jääb, mina sain välja öelda osa loost, teise osa jätan enda teada. P

      Delete
    5. Ma saan aru, et Olde Hansas on retseptid, mida siis kokad teostavad. Aga keegi ütles õigesti, et see on selle koka käekiri ja sellep osad tal järel käivadki.
      Ikkagi, ma ei saa aru, kuidas see M&M'i termaga haakub. Kõik teevad pahasti, nemad võivad ka siis?
      See menüü on vähemalt selle koka välja mõeldud, kui leidub fänne, ju siis nii paha pole. Ma ei ole kunagi üheski eelmainitud restoranis käinud, ei tea.
      Kui nüüd mõelda Marimelli mainele, siis musta huumoriga võib vist öelda, et seal galal ei tasu mobiile ripakile jätta...

      Minu jaoks lihtsalt see Triin Tammerti artikkel oli selline viimane piisk, enne ma pidasin neid kahte lihtsalt labasteks ja ahneteks, aga selline valskus ja enda postituste müümine...

      Ole selliste sõpradega ettevaatlik, Eveliis, mud sticks, you know ;)

      Delete
    6. Triin Tammerti postitusega olen ma sada protsenti nõus, kull aga ei poolda ma sellist suhtumist, et ära sa jumala eest selle voi tollega labi kai, sest siis su maine kannatab. See on umbes sama nagu see allpool olev kommentaar, et kuna mulle Eveliis ei meeldi, siis räägin Diibi kohta halvasti.
      Kogu aeg see müstiiline maine kâib läbi igalt poolt.

      Delete
  10. Ma kommenteeriks hoopis seda et see "anonùùmne" kes kàib iga paari teema all maksuvòlga meelde tuletamas - mis sul viga on? Ilmselgelt tige nagu tikker aga blogi lihtsalt peab lugima. Mòtlev inimene valib mis blogid talle meeldivad; kui inimene ja tema tegemised ei meeldi siis ei kài ju iga pàev ennast tema blogi lugemisega piinamas. Vòi lihtsalt kontrollid et loodetavasti tal làheb tàna juba natuke halvemini kui eile. Ja homme jàlle ikka natukene halvemini. Alles siis saad rahulikult hingata? Ausalt ei mahu su mòtteviis pàhe.... Mina nàiteks jàlgin ainult umbes viite blogi sest meeldib inimeste kirjaviis ja see kui palju nad teevad v isegi ei tee :) Olen oma elus lugenud umbes 50 blogi aga kòiki ùks kord sest nendega ei tekkinud kontakti. Nàed ma ei jàtnud neid ùljàànud blogisid meelde ja ei kài neid lugemas/kommenteerimas. Umbes nii et issand tàna on sitt pàev olnud, ùldse ei tahaks midagi lugeda aga ma pean need 50 blogi veel làbi lugema ja vinguma.... Ausalt kui Eveliis ja tema blogi ei meeldi siis palun selgita m i k s sa seda blogi loed?!

    ReplyDelete
  11. Aga ennem kui kukud teisi siunama, ehk siis kirjutad nii ausalt (nagu sa oled jajaa), et miks siis asi nii hapuks läks.
    Kuulen ka mina diipi kohta kõlakaid ja ausalt ei tule ma teile enam sööma, ja lugedes seda blogpostitust läheb veel eriti isu ära. Nii labane on niivisi siunata!
    Ütlen ka edaspidi oma sõpradele ja tuttavatele, et diipi sisepoliitika mädaneb ja sellisesse kohta sööma ei tasuks minna:)
    Jutud liiguvad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Labane on hoopis selliseid kuulujutte rääkida.
      Võiksin tõesti ausalt rääkida, kust asjad kiiva kiskusid, aga siis ei kannata enam vaid minu kui "siunaja" maine.

      Delete
  12. Wau. Keegi võttis seda blogipostitust eriti isiklikult. Naljakas on nii lapsik olla. Mulle ei meeldi ja sõpradele ütlen ka, et ärge minge, sest seal on omanik paha...paha. Tahaks näha kellel on sõprade üle nii suur võim, et nende käikude üle otsustada. Sa pole sellisel juhul kuigi hea sõber v on su sõbrad veidi rumalad ja ei suuda ise otsuseid teha. Samas ilmselt pead oma sõpradele edasi ütlema, et ka taaskasutuskohvikus veidi mädaneb :) Jutud liiguvad ka teiste kohvikute kohta. Iseasi tõesti, kas selliste blogipostide kirjutamine Diipi mainele kuigi hea on. Pigem mitte.

    ReplyDelete
  13. See, et ettevõte esimese aasta lõpetaks võlgadeta, oleks ime. Kõik kes ettevõtteid peavad, peaksid teadma reeglit - et alles viie aasta jooksul näed ära, kas ettevõte jõuab kasumisse või ei. Söögikohtades tekib võlgu nii või naa. Tuleb lihtsalt reele saada. Ps. Eveliis kui sul peaks kokka vaja minema, võin appi tulla. :)

    ReplyDelete
  14. Menüü kuulub kokale. Punkt. Vahet ei ole kui igav või labane ja kordub. Vana tõde .

    ReplyDelete
  15. Jääme huviga ootama, kus aasta pärast jälle lambakotletti pakutakse. Üle aasta ei pea hr peakokk kusagil vastu. Igal pool vist omanikud pahad ja sisepoliitika mäda, sest viga ei saa ju kokas olla;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kui üks inimene vahetab igal aastal kohta, siis tõesti ei saa olla viga vaid omanikes. Ja see maksuvõla meenutamine, pidevalt ja anonüümselt kusjuures, ei ole nüüd ka ilus tegu. Ärikauge inimesena olen ma aru saanud, et kui maksad nn puhtaid palkasid, siis ei ole maksuvõlad miski ime ja kahju, kui just puhaste palkade maksjaid sedasi nöögitakse. Ja see on ka õige, et maakera on ümmargune.

      Delete
  16. Sina, lgp Anonüümne, kes sa tituleerisid blogipidaja "aasta vinguvama" blogipidaja tiitlile. Kas Sa oma mõtteid avalikult avaldad - pead ehk ise blogi? Kui ei, siis on lihtne sajatada. Üks asi on avalikult oma arvamus välja öelda. Teine asi on seda enda teada hoida. Ometigi on Sinu, lgp Anonüümne kommenteerija, huvi ikkagi nii suur selle blogi vastu, et kohe mitte teps ei suuda eemal olla. Kui see nii halb ja vinguv blogi oleks, siis mina ei raiskaks selle lugemise peale oma nappi ajaresurssi.

    Ning neile, kellele maksuvõla nägemine maksehäireregistris nagu punane rätik härjale mõjub, soovin ma esmalt palju õnne, et te kõik nii edukad ettevõtjad olete. Tõenäoliselt võin teie kohta siis eeldatavasti Äripäeva avaldatud rikaste topist lugeda.

    Sulle, Eveliis, ütlen ma seda, et järelikult teed sa midagi õigesti, kui iga Sinu arvamus või käik nii suurt poleemikat tekitab. Lihtsam on ikka sajatada ning rõõmu tunda teiste ebaõnnest sest ega stereotüüpi " eestlase parim toit on teine eestlane" ei saa ju ometigi murda. Nende inimeste osakaal on kahjuks ikkagi veel väike, kes kõiki Sinu projekte/tegemisi lugedes tõdeksid, et võiksid ka ise nii proaktiivsed olla.

    ReplyDelete
  17. Nagu ütles klassik: kaadrid määravad kõik. Ka restoranoäris on kõige suurem risk just töötajad ja eriti just suure suuga töötajad.

    ReplyDelete