Sunday, June 28, 2015

Dolce far niente




Jada, jada, alle har allerede skjønt at jeg ikke liker Lillehammer søndager. Men vet dere hva? Jeg begynner å bli vant til "dolce far niente" (gleden av å gjøre ingenting) som ser ut til å være slagsordet til hele Norge på søndager. 

Selvfølgelig hadde jeg likt å ha minst en dag i uken når jeg kunne sove litt mer enn til seks (kvart på seks), men Britt Ida forstår ikke det. Sannsynligvis skal hun være i Estland eller Sverige i juli, da får jeg hvile litt...Jeg har jo ikke hatt særlig mye fri i det siste:)

I morges stod Britt Ida opp klokken 5:45 som vanlig, jeg prøvde å sove litt til, men sola skinte så fint ute og da Ida etter en halv time senere  stod med sko og jakker til oss begge i sengekanten, forstod jeg at det er på tiden å stå opp. 
Klokken halv atte var det allerede nydelig varm sommervær ute. Jeg vet at Ida er glad i vann (som alle barn?), så jeg tok ut en større plastbøtte med varmt vann og lot henne bare leke, kaste stein i vann, helle vannet ut av bøtte og ja, hun fikk lov til a sitte i vannet... Det er rart hvor lite barn egentlig trenger for å være glad. I fjor hadde vi en kjempefin "badeland" hjemme i hagen, men i år klarer vi oss med en bøtte, litt vann og noen stein:) 
Jeg sier ikke at jeg ikke ville gi henne noe annet å leke med, men situasjonen er som den er akkurat nå og da ma vi bare nyte det vi har  nå
Det er sommer, det er sol, vi har fått noen gode venner i byen (takket være Lilian spiste jeg nesten en hel melkesjokolade til frokost i dag!) og snart skal vi en tur til Sverige og kan endelig være sammen med hele familien. Til og med  (min) mormor skal være der! //






 Jaajaa, kõik me juba teame, mida ma pühapäevadest siin arvan, aga teate mis? Ma hakkan selle "dolce far niente" ellusuhtumisega ära harjuma. 

Ida tõusis üles kell kolmveerand kuus nagu ikka viimasel ajal ja jah, ma tahaksin, et ma saaksin kasvõi üks päev nädalas magada, kuid see hetk ei pruugigi kaugel olla, sest on võimalus, et Ida võtab minust väikese puhkuse juulis. 
Ma püüdsin täna hommikul veel edasi magada, aga kui Ida mulle terve hunniku kingi ja jakke voodisse tassis ning tegelikult aknast päike nii kenasti sisse vaatas, sain ma aru, et on aeg ärgata. Pool kaheksa oli väljas imeline suveilm. Ma tean, kuidas Idale (kõigile lastele?) meeldib vesi ja nii tassisin ma välja ühe suurema plastämbri ja lubasin tal veega solberdada, lõpuks istus ta otseloomulikult ka ise ämbris ja sulistas seal nagu oleks see maailma kõige ägedam tegevus üldse. Eelmisel aastal oli meil kodus aias püsti korralik "basseiniala", sel aastal saame me hakkama paari ämbri ja kividega. Rõõmu on sama palju. Kas pole tegelikult veider kui vähe lapsed vajavad selleks, et rõõmsad olla? 
Muidugi tahaks ma talle ka siin pakkuda rohkemat, aga kui hetkel on võimalused sellised, siis me naudime seda hetke.
On suvi, päike, meil on tekkinud head sõbrad (tänu Lilianile sõin ma täna hommikusöögiks peaaegu terve piimašokolaadi!) ja varsti läheme me Rootsi, et seal terve perega koos olla. Isegi (minu) vanaema tuleb. 





2 comments: