Friday, June 26, 2015

Skal du til Estland? Her er noen tips utenfor Tallinn. Vol 1


I går besøkte en hyggelig dame butikken og fortalte at hun skal reise til Estland, men at hun ikke har lyst til å se bare hovedstaten og Gamlebyen og vil gjerne reise med tog utenfor Tallinn. Jeg skulle skrive opp noen tips til henne, men så bestemte jeg at det er jo egentlig fint å dele dette i bloggen, det kan jo være at flere har lyst til å bli kjent med landet som det er. Utenfor Tallinn. Hovedstaden vår er selvfølgelig en vakker vakker by med den fine Gamlebyen, men det kan bli litt mainstream. Jeg leste fra en norsk forum hvor nordmenn anbefaler å spise i Tallinn. Det var bare restaurantene i Gamlebyen, som ofte er ikke gode i det hele tatt. Ja, Olde Hansa er jo en morsom opplevelse, men det er egentlig ikke noe annet enn en turistfelle. Samme med (mange) restauranter på Rådhusplassen.

Men nok om Tallinn. Om hovedstaden og TIPS om gode spisesteder, shoppingsteder, museer osv skal jeg skrive en annen gang.

Ja, det stemmer at togforbindelse i Estland ikke er best, men det begynner å bli bedre. Fra Tallinn kan man ta tog for eksempel til Sør-Estland, til hjembyen min Tartu, videre til grenseby Valga og derfra videre til Latvia. Sjekk tidstabell her. Togbillett fra Tallinn til Tartu koster 10.9 EUR. 

Toget stopper i Jõgeva, en liten by, før Tartu. Jeg kan ikke huske at det er noe veldig fint å se i Jõgeva, men skal du dit i August kan det være spennende å stoppe i Jõgeva - da har de "Hvitløksfestivalen" i byen. Fant ut at i 2015 er festivalen flyttet til Tartu, det syns jeg er litt dumt, men... Hjemmesiden til Jõgeva finner dere her. Men hvorfor jeg snakker om Jõgeva, hvis jeg mener det ikke er noe spesielt ved byen? Jo - fra Jõgeva kan man ta en utflukt til Palamuse og der er det fint.
Dessverre kjører ikke tog til Palamuse, men det er ikke langt å kjøre, sa det er greit å ta buss - sjekk tidstabell her.


Vi, estlendere liker Palamuse, fordi den  elskede filmen "Kevade" ble filmet her. Jeg tror 99% av estlendere kan filme utenat, sa det er alltid litt morsom å se skolen og omgivelsene som er så kjent fra filmen. Det gjør ingenting om dere ikke vet noe om filmen, Palamuse er et fint og vakkert sted  å besøke. Billetter til museer koster lite i Estland, så jeg anbefaler å ta en titt innom Palamuse museum.

Det finnes noen overnattingsteder i Jõgeva omradet, så her kan dere bestemme selv om dere reiser videre til Tartu samme dag eller syns Jõgeva er verdt en "grundigere undersøkelse".  Har dere god tid kan det jo være hyggelig a bruke en dag i en liten by som sannsynligvis aldri kommer til å bugne av turister, men det må jo absolutt ikke være en  bad thing.

Det tar litt over to timer med tog fra Tallinn til Tartu. Og Tartu er verdt å besøke. Jeg har selvfølgelig ikke alltid tenkt sånn, da jeg var tenåring mente jeg at Tartu var en kjedelig liten by, hvor ingenting skjer (kanskje det var sånn da?), men nå blir jeg alltid glad når jeg besøker hjembyen. Den er litt søvning, men utrolig sjarmerende.

Kulturs krybbe

Den nest eldste byen i den baltiske regionen er Tartu, først nevt i 1030 og Estlands nest største by. Tartu har på en måte vært en bro mellom øst og vest, mellom hanseatiske forbund og de rike russiske byene. I 1632 ble universitetet grunnlagt her. Det er Nord-Europas nest eldste universitetet etter Uppsala. Hovedbygningen til universitetet er et symbol for hele byen.



Blant andre bygninger verdt et besøk i byen som noen ganger kalles som Athen ved elven Emajõgi er Domkirken fra 1200-tallet og Jaani kirik fra 1300-tallet og selvklart Rådhusplassen i senklassisk stil fra 1700-tallet med Rådhuset.  Og ikke glem det skjevet huset (Tartu Kunstmuseum)!








Tartu beskrives ofte som estisk kulturs krybbe. Her begynte sangfestivaltradisjonen, den første festivalen ble holdt i Tartu i 1869. Mye av byens historise bebyggelse finnes fortsatt, og Supilinn (Suppeby, med gatenavn som Potet, Bønner, Erte...) er kanskje ett av verdens eneste bevarte "slum"områder.  Det har kommet mange nybygninger men de har klart å holde balansen mellom gammelt og nytt her.


Overnatting

Det er mange hoteller i Tartu, men jeg anbefaler enten hotel London eller hotell Antonius. Begge ligger midt i byen og er meget gode. Det er ikke ofte jeg trenger å overnatte i et hotell i Tartu, men hvis jeg skal velge, skulle de alltid være hotel London. Jeg har overnattet i suiten der med datteren min og anbefaler det - storby opplevelse i sjarmerende liten Tartu. Restauranten Polpo er en også verdt å besøke, men om spisesteder litt senere.


Ting å gjøre i Tartu

Reiser du med barn, skal du ta en tur til AHAA Vitenskapssenter eller Tartu mänguasjamuuseum, et museum som stiller ut leketøy, det er nok mest spennende for barn, men likevel gøy for hele familien.
En tur på Toomemägi hvis du skal se Domkirken (og det må du!) og gammelt observatorium. KGB Cages Museum er et museum som forteller om KGB historie i Estland, fem minutters gåtur fra sentrum.


Estisk nasjonalmuseum i Raadi Mõis (Raadi Herregården) er et stykke utenfor by - ca 20-30 minutter å ga, men Tartu er en utrolig fin by til gåturer, med mange grønne parker. Og det er jo alltid fint å sykle! (PS! Drosje koster ikke mye i Estland og det gr busser dit også).



Spisesteder

Det som er litt fint med Tartu, er at det egentlig ikke finnes turistfelle-restauranter i byen. Det finnes noe for hver smak, noen serverer bedre mat, noen litt dårligere, men  som sagt det finnes noe for hver smak.
 Min beste smaksopplevelsen i Tartu sist var restauranten Polpo, som ligger i hotell London. Jeg selv er ikke veldig stor fan av maten i Püssirohukelder (gammel Gunpowder Celler), men jeg må jo si at det er et spesielt spisested som jeg anbefaler å ta en titt innom. Jeg sa at det ikke finnes turistfeller i Tartu - kanskje Püssirohukelder er likevel litt av dette.
Da jeg spurte folk i Tartu hvor de anbefaler å spise, nevnte mange Vilde cafe/restaurant. Det er åtte ar siden sist jeg var der og kan derfor ikke si noe om maten, men jeg liker alltid bygninger med historie, bygningen har vært gammel trykkeri og foran huset sitter Eduard Vilde (estisk forfatter) og Oscar Wilde på benken og prater sammen. Diskuterer litteratur kanskje? 


Men...har du lyst på gode kjøttretter og kanskje de beste coctails i Estland, skal du innom Meat Market. Det har ikke vært noen kule utesteder i Tartu på veldig lenge - jeg liker ikke puber og de spisesteder som er populære i rådhusplassen er litt yesterday for min smak, men Meat Market Coctail Bar tar Tartu til nye høyder. Kult og trendy! 
NB: Det kan overraske deg litt at prisene ikke er så lave som du tror om Estland, ting har forandret seg etter euro.


Et av favorittstedene mine er vinotek Noir i nærheten av Rådhusplassen. Maten er ikke noe å skryte av, men er flott  sted for romantisk kveld med rødvin i en koselig og stille bakgård. Beste sushi serveres i BlackBerry restaurant 5-10 minutters gåtur fra Rådhusplassen.







No comments:

Post a Comment