Sunday, June 21, 2015

En kjedelig liten by eller en koselig liten by?


Jeg vet at jeg gjentar meg, men helt ærlig, jeg var nesten sikker på at det ikke blir sommer i Lillehammer. Mai var jo så uvant kaldt, for meg i hvertfall, fordi i Estland pleier det å være en av de varmeste sommermånedene og det er sjelden jeg ikke har fatt en fin brunfarge på huden til slutten av mai. I år (og det er nesten slutten av juni!) er jeg blek som en potetspire. Men...nå skal jeg ikke klage mer. De siste dagene (ukene) har vart solfylte at jeg og Britt Ida har kost oss med lange turer i byen om morgenen för vi åpner butikken. Det som jeg liker best ved sommer er at man trenger ikke å kjøpe blomster, det er bare å finne litt ugress som blir til fineste blomsterbuketter i vaser. Litt lupiner og syrin i tillegg og det blir så koselig i butikken. Litt shabby og chic, akkurat som jeg liker det. Mangler bare noen peoner...


Har ikke Britt Ida fått en nydelig hårpynt? Kan kjøpes i butikken (Storgata 91). Håndlaget selvfølgelig.



En idyllisk morgenstemning i parken. Sol, syrin og ingen andre. Tror andre sover klokka åtte på en lørdag. Men ikke vi, Britt Ida vekker meg kl 5-6. 




Vi tok med oss noen syrin gren og da var det på tiden å apne butikken. Jeg håpet at det blir en bra salgsdag, fordi Lillehammerdagene var i gang og byen bugnet av folk. Jeg hadde aldri hørt om Lillehammerdagene og visste egentlig ikke hva jeg skulle vente, men boy! var det en kul sommermarked/street-festival/shopping-arrangement.  Er det nå et år til neste gang? Kunne vi ikke ha Lillehammerdagene minst en gang i uka? 


                                  Jeg tror ALLE som bor i Lillehammer var ute og koste seg.  
                                                  Bildet fra Lillehammer Sentrum 


Skal du til Lillehammer i sommeren, skal du velge Lillehammerdagene- helg. Den stemningen som var i byen de fire dagene, det et nesten vanskelig å forklare med ord, men jeg håper dere får med litt av stemningen fra bilder. 


Lillehammer Sentum er så flink til å pynte byen. Bildet fra Lillehammer Sentrum 

Og så det beste ved Lillehammerdagene. Det internasjonal mat markedet på Lilletorget. Så mange delikatesser fra forskjellige land. Ost, salami, godteri. Nevnte jeg ost? Jeg syns ikke valget i norske matbutikker (og egentlig i spisesteder heller) er det beste og norsk mat kan vare litt kjedelig. Jeg vet ikke om nordmenn ikke liker god mat og delikatesser, men i hvert fall er det vanskelig å finne noe slikt i en vanlig matbutikk. Det internasjonale mat markedet var som en oppfylt drøm midt i byen. 

Hadde jeg vunnet noen millioner i lotto, hadde jeg åpnet en mathalle og vinbar i Lillehammer;) Ikke stjel ideen min da, fordi det kan jo hende at jeg vinner i nærmere framtid!


Ser dere? Nydelig! Bildet fra Monica73.blogg.no


Og godteri! Jeg kunne spise flere kilo av disse. Egentlig litt bra at Lillehammerdagene er bare en gang i året, ellers hadde jeg snart veid 120kg;) 
Bildet fra Monica73.blogg.no


Jeg var så glad at så mange kom innom butikken og var ikke gjerrige med gode ord. Det var glade at jeg har tatt litt "frisk luft" med til byen. "Fint å ha ting som ikke alle andre har," sa de. Jeg var superglad, fordi jeg ma jo si at jeg ikke var sikker på om hvordan dette skal gå. Kan  ikke si at   første måneden var en suksess (hele Storgata burde väre gågata og det skulle väre flere arrangement på Lilletorget). Men nå ser jeg at dette begynner å gå bra og at det jeg gjør er riktig. Jeg har bestilt nye varer, en damekolleksjon ankommer allerede om noen dager  og masse spennede nytt kommer i midten av juli. 

Allerede fra neste uke kan du finne den kolleksjonen i butikken. 

Mange har sagt til meg at jeg er dum som valgte Lillehammer, fordi folk her er gjerrige, de liker ikke "innvandrere" som meg og kommer aldri til å kjøpe noe - for dette er et sted "in the middle of nowhere" har de sagt. 
Jeg er ikke enig. Jeg tror folk i Lillehammer vil også ha litt fashion, litt unik design, noe du ikke kan kjøpe i H&M eller BikBok, noe du kan ta på seg og väre sikker på at du er den som stråler på festen.
Ja, jeg ma innrømme at Lillehammer kan være en litt kjedelig by, særlig på søndager, kjedelig og søvnig, men det er ogsa en innmari koselig by. En fin by a bo i! Og nå har jeg fatt sa mye positiv tilbakemelding på ting jeg har i butikken at det har gitt meg sa mye energi og styrke. 
Det eneste som gjør meg trist er at en av kjolene ble borte på fredag. Jeg forstår at det var en nydelig kjole, men å bare ta den??? Hvem er det som vil ha på seg en stjålen kjole? Jeg håper at det ikke var noen fra Lillehammer, jeg har bare et eksempel i hver størrelse, sa det hadde vært veldig dumt å ta den og ikke kunne gå med den. 


En helt fantastisk handlaget sommerkjole. Forstår at det var lett å bli fristet men å stjele...





No comments:

Post a Comment