Monday, November 30, 2015

#visittallinn my ass ehk mida teie sellises olukorras teeksite?


Olen teel Viimsis asuvasse Lavendel spaase ja mõtetega juba mõnusas Sothyse näohoolduses (pikemalt sellest külaskäigust juba peagi). Viimasel ajal kasutan ma hästi palju ühistransporti ning nii ka seekord.  Viru keskuse bussipeatuses näen ma, et buss nr 1A on juba ees, ma kiirendan sammu ja jõuan veel bussi peale. 
Bussipilet maksab 1,60, aga mul ei ole väiksemat kui viieeurone. Bussijuht vaatab seda nagu ma oleks talle ulatanud hiv-viirusega nakatatud viiesajase ja podiseb midagi. Ma palun tal korrata. Ta vastab, et "leidku ma täpne raha". Mul ei ole väiksemat rahatähte ja ma küsin, et mis me siis nüüd teeme. "Leidke täpne raha!"kordab bussijuht ja keerab pea eemale, nagu mulle otsa vaadates võiks saada mõne võõramaa viiruse. Ma küsin lähedalt istuvatelt inimestelt, et ehk saab keegi raha lahti vahetada. Kõik vangutavad pead. 
"Mis ma siis teen?" küsin ma bussijuhilt, "kas lähen maha või mis?" Bussijuht kehitab õlgu ja vaatab aknast välja. Ma tunnen, et ma olengi keegi, kellest tuleb eemale hoida kui ei taha võõramaist viirust saada. Nagu debiilik kõnnin ma bussi tagumisse otsa ja küsin kõigilt ega kellelgi raha vahetada pole. Pooled vaatavad mind nagu debiilikut, kes nende kulgemist häirib, pooled teevad näo, et ei näe mind, paar tükki raputavad pead. Ma ei oska seisukohta võtta. "Mida Teie muretsete," ütleb lõpuks üks daam. 
"Ma ei tea, trahvi ju ei tahaks ka saada."
"Aga see on ju bussijuhi süü, mitte Teie," vastab naine. Ma ei oska ikka seisukohta võtta (bussiuksel on ju silt, et "leidke täpne raha" ja ma saan ka aru, et bussijuhil ei pea olema võimalik viiesajast lahti vahetada. Aga viiest? Ma olen kahevahel.) Lõpuks võtan ma seisukoha asemel istekoha ning jah, ma sõitsin jänest. Jube halb tunne jäi sisse. Terve tee mõtlesin ma, kuidas oleks olnud õige. Kas ma oleks pidanud maha minema ja püüdma kiiruga lähedalolevas R-kioskis raha lahti vahetada? Kas bussijuht oleks võinud öelda, et ta väljub kahe minuti pärast, et ma võiksin proovida raha R-kioskis vahetada? Kas ta oleks võinud mulle öelda, et piletita EI TOHI sõita ja paluma mul maha minna? Ütlema, et kui vahetusraha pole, siis maksku ma 1,60 asemel viis eurot? Või ütlema, et sõitku ma tasuta? Mis oleks olnud õige? 
Samas isegi pole vahet, mida ta oleks öelnud. Ma poleks pahandanud (väga) kui ta oleks palunud mul bussist maha minna, oleks torisenud omaette ja oodanud uut bussi, mind pahandas tema suhtumine. Pohhuism. Aga kui minu asemel oleks olnud umbkeelsed turistid? Viimsis on hotelle, mida ka väliskülalised kasutavad! Ja siis me imestama, et miks püüdlustest ja welcometoestonia ning positivelytransforming/surprising  kampaaniatest hoolima välismaalased meid vihasteks, kurjadeks ning mittesõbralikeks nimetavad. Me vist natuke anname põhjust?

Aga mida teie oleksite sellises olukorras teinud?


16 comments:

  1. Ma tõesti austan iga(t) töö tegijat. Ei pea müüjat või koristajat halvemaks ja alati (peaaegu) kasutan juhust omapoolset austust ning lugupidamist näitamaks olgu siis hea sõnaga või minugi poolest Maximas " Hea teenindus" nuppu vajutades. Selline bussijuhi käitumine ainuüksi praegu su postitust lugedes teeb aga nõutuks. Okei! Pole raha tagasi anda,siis nii ütlegi,aga ju matsid jäävad matsideks.Vahest ikka imestan,et kuidas sellised torisejad vähe sellest,et rikuvad oma oleku ja sõnadega teiste tuju ise elada jaksavad. Selles oma kitsas ja negatiivses maailmas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ka minu jaoks ei ole vahet, mis tööd keegi teeb ning alati kui põhjus jätan oma positiivsest kogemusest ühel või teisel moel märgi. Kusjuures siinkohal tahaksingi ma tânada üht Elroni rongisaatjat, kes mind aitas kui selgus, et kaardiga maksta ei saa ning sularaha mul polnud. Ta ei olnud ei pahane ega vihane, et ma nii rumal oli (ma arvasin toesti, et igas rongis saab kaardiga maksta), vaid selgitas mulle, et saan netist voi telefoni teel ka pileti osta. Mida ma ka tegin.

      Delete
    2. Tõesti oleks võinud paluda maha minna nagu paljudes riikides kombeks.

      Delete
  2. Minul juhtus ka nii. Oli viimane tramm Tondilt kesklinna, mul taskus vaid äsja meie maale saabunud kortsus 5 eurone. Trammijuht keeldus müümast- "leia täpne-leia täpne". Ja tead mis siis sai? Tuli kontroll ja häbisse mattunud mina võeti maha. Küll aga on mul jurist, kes asjast kuuldes küsis, et mis ma tegelikult nägin, et seal kirjas oli? Seal oli kirjas "Palun leidke täpne sõiduraha" see ei ole käsk, seadus, kivisse raiutud reegel. Bussijuhid on tegelikult kohustatud end siiski peenikese rahaga varustama ja saavad seda igal ringil uuesti teha. Eesti Vabariigis ei saa teha vahet paberrahal ja mündirahal. Aga olen nõus, et sajasega lollitama minna ei tasu. See oli minu esimene kohtu keiss, mille mina, ilmselgelt, võitsin.
    Ma tahtsin öelda, et ära muretse, sa ei sõitnud jänest :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paha tunne jäi ikka kuidagi, aga ma mõtlesin tegelikult sama, et see kiri ei ole käsk vaid soovitus (samal ajal lootsin siiralt, et siiski ei tule kontrolle, sest see oleks nii minulik olnud kui mind oleks ka "vahele võetud").

      Delete
  3. Kui ma muidu olen püüdnud sisendada endale, et eestlased pole õelad, asi pole rahvuses, vaid selles, et meil kõigil on vahel "halb päev". Aga minuga juhtus ka täna olukord, mis mõjus viimase piisana karikasse. Olin perega toidupoes ja kui teised läksid asju autosse viima, jäin mina poodi, et pere noorimatele päkapikunänni osta. Kuna ma kohe end näidata neile ei tahtnud (sest noh, mis päkapikutamine see oleks?), siis ma kohe korvi ei võtnud (natuke hindasin end üle ka ja mõtlesin, et need šokolaadid mahuvad ehk tasku ära..). Igatahes. Mu kõrvale tulid kaks naisterahvast, ilmselt ema ja tütar. Ja vanem pobises: "Isssssssssssssand, võta korv". Nii pikk see s oligi. Ja see polnud lihtsalt lause, vaid viha, õelust ja kibestumist täis kommentaar. Miks inimesed nii teevad? Miks pole aju ja suu vahel filtrit? Täiesti.. absurd. Mul viskas kopa ette ja ma ütlesin täiesti neutraalselt, et küll ma võtan. #absurd

    ReplyDelete
  4. Mul oli ka eelmine suvi Eestimaad kulastades bussiseiklus. Nimelt soitsin maaliini bussiga Tallinnasse ja maksin ilusti oma pileti eest ja istusin maha ja tuleb peale kontroll ja siis mulle meenud, et oi oi bussijuht ei andnudki mulle piletit. Selgitasin siis kontrollile, et maksin kull pileti eest aga mulle ei antudki seda. Ok, ise olen loll, et unustasin kusida aga mis pohiline, bussijuht vaitis, et ma ei maksnudki pileti eest! Mina nimelt valetajaid ja ebaoiglust ei talu ja asusin end kaitsma. Bussjuht aga juhtus olema taiesti ebastabiilse narvikavaga meesterahvas ja oli vaha vahe puudu, et ta mulle kalllale oleks tulnud! Lugu loppes nii, et kirjutasin antud bussijuhti vastu avalduse kuna sona otseses mottes ahvardas see meesterahvas mind, noort niasterahvast luua valetamise eest. Tahaks ka uskuda, et inimesed on siiski ilusad ja head aga millegiparast juhtuvad sellised asjad minuga just alati Eestis kaies, siin, kus elan pole selliseid asju ette tulnud. Kokkusattumus? Vat ei tea...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Päris huvitav väide bussijuhilt. Seda enam, et maaliinibussis EI OLE võimalik sõita nii, et sa piletit EI OSTA.
      Erinevus pidavat rikastama. Ju see siis nii ka on ning sellised "toredad" inimesed aitavad päriselt toredatel inimestel veelgi eredamalt särada.

      Delete
    2. Hiljuti oli meedias mitu artiklit sellest, kuidas mõned bussijuhid meelega ei anna reisijale piletit, nii saab raha oma tasku panna.

      Delete
  5. http://arvamus.postimees.ee/2693744/jaanus-muur-anarhia-tallinna-uhistranspordis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm... Tundub, et kahjuks see Tallinna bussijuhtide suhtumine (ja keeleoskus) ikka ongi probleem, mitte ma ei kujuta seda üksinda ette

      Delete
  6. Millegipärast olen mina ka märganud bussijuhtide seas selliseid pohhuiste, matse ja lollpäid, kellel elementaarsest viisakusest pole kõige väiksemat aimu. Saan aru, et pole ju nii väga endale meelepärast tööd ka teha alati, aga kui ikka esmast viisakust pole ära õpitud, siis ei ole ilmselgelt selliste inimeste koht n.ö juhtival kohal. Samas on nii, et üks tilk tõrva rikub terve meepoti ja sellepärast usun, et enamus bussijuhte on ikka muhedad, sõbralikud ja armastavad oma tööd ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mul on viimasel ajal kogemus just Tallinna bussijuhtidega ning nende põhjal võiks küll öelda, et nad kohe vihkavad reisijaid:)

      Delete
  7. Millegipärast ma arvan, et tal oli see vahetusraha olemas ka, aga kuna juhtus lihtsalt "paha päev" olema, siis ta ei viitsinud ennast liigutada. Tõesti pole ammu ühistransporti kasutanud, aga tundub, et aastatega pole midagi muutunud. Kunagi Õismäel elades ja kesklinnas töötades kasutasin ma üldjuhul ühte ja sama bussiliini. Ma juba teadsin bussijuhte nägupidi, et kes on normaalne ja kes sõidab nagu "hull". Vastavalt sellele ma valisin ka iste- ja seisukohad, sest muidu võis juhtuda, et lõpetad kõhuli bussipõrandal.
    Paar aastat tagasi oli aga suur artikkel sellest, kuidas leidus ÜKS sõbralik bussijuht, kes naeratas ja soovis reisijatele läbi mikrofoni ilusat päeva! Nii haruldased on nad, et lausa artikleid peab kirjutama. :D
    Suvel tahtis laps hirmsasti rongiga sõita. Tegime siis nii, et mees sõitis suuremaga Nõmmelt Balti jaama ja mina väiksemaga autoga neile sinna vastu, et edasi sõita. Mees pole vist aastakümneid rongiga sõitnud, rääkimata nendest uutest rongidest. Astusid siis rongi sisse esimesest uksest, mis neile lähemal oli. Juhtumisi oli see esimene klass. Kui nad hakkasid piletit ostma, küsis piletimüüja üleolevalt, et kas nad kavatsevadki sinna (esimesse klassi) jääda? Mees ütles, et kavatsevad jah. Mina vist oleksin küsinud, et kas ma olen tõesti seda nägu, et ma ei jaksa seda esimese klassi piletit endale lubada?!
    Üldiselt tavatsen ma öelda, et ma usun, et inimesed on ilusad ja head seni, kuni nad ise vastupidist ei tõesta. Sest tõesti, miks peab lisaks enda omale rikkuma ka teiste tuju ja päeva?!

    ReplyDelete
  8. Aga tead, ma näengi a la kord nädalas juhtumeid, kus turistid tahavad piletit osta ja bussijuht/trammijuht lihtsalt ignoreerib neid! Sõna otseses mõttes keeravad pea ära näiteks. Ma istun tavaliselt lastega täitsa ees ja alti on nii häbi, et vaju või maa alla. sest et turistid seisavad seal nagu oleks kiviga vastu pead saanud, täielikus segaduses. Paaril korral olen ise maininud, et tasuks r-kioskist pilet osta, et bussijuht vist ei oska võõrkeelt. MINA vabandan nende TAK töötajate eest, kuna ma tahan säilitada turistide muljet Tallinnast positiivsena...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hästi kurb on selline asi, ma ise olen ka kahjuks näinud:(

      Delete