Minu üks suurimaid kartusi peale kartuse tuvide ees on
kartus, et võõrad inimesed mind tantsima kutsuvad. Eile olin ma
tantsukutsehirmust lahtisaamisele samm
lähemal. Et kõik ausalt ära rääkida, tuleb alustada sellest, et nägin
kunagi aprillis Terevisioonis Mart Kangrot oma uuest etendusest rääkimas. Ma tahtsin
seda kindlasti vaatama minna. Juhtus aga nii, et vaatama sattusin ma NO99
etendust Samm lähemale alles eile
ehk siis viimasele etendusele. Ja te ei
kujuta ette, kui hea meel mul on, et ma sinna ikka jõudsin. Ilma liialdusteta
on see üks paremaid teatrikogemusi mu elus.
Etendusõhtu
koosneb kahest osast: Kangro lavastusele eelneb Thomas Lehmeni lavastatud
proloog, mis kujutab endast esimest osa seeriast, mille raames ta rändab tsikli
seljas läbi erinevate riikide, tehes sealsetele lavastajatele omapoolseid
kingitusi. Proloogi kandvaks on hea kingituse tegemine. Materiaalses
maailmas, kus võidab see, kellel on surres rohkem asju, hakkame me kohe mõtlema
asjade peale, mis võiksid heaks kingiks kvalifitseeruda ja saajat rõõmustada.
On see uus käekell, uued kingad, parfüüm, reis, auto? Või võib see olla midagi
enamat? Midagi veel sügavamat?
„Kui mina
teeksin sulle kingituse, kingiksin ma sulle tiivad,“ „kui mina teeksin sulle
kingituse, kingiksin ma sulle võimaluse kõndida läbi lapsepõlve kodutänava“, „kui
mina teeksin sulle kingituse, kingiksin ma sulle kuningakrooni“ on vaid mõned
kingitused, mida laval läbi kehakeele ja emotsioonide üksteisele kingitakse.
Proloogi viimaseks kingituseks on kingitus elule. See on sõnatu ja pingeline
hetk. Kuulda on kõrvalistuja hingetõmbeid. Silmside. Kas pöial tõuseb üles või
alla? „Aitäh!“ tänab kingi saaja ja lahkub lavalt. Tema järel ka teised. Jääb
vaid vaikus. Hetk arusaamiseks, et kingi juures on kõige väärtuslikum selle
mittemateriaalne külg.
Etenduseõhtu teiseks osaks tuleb ümber kolida suurde saali.
Suur saal, toolid on ühes reas moodustades ovaalse ringi ümber tühja
tantsupõranda. Ühtäkki paluvad poisid pealtvaatajaid tantsule. Püüan oma hirmu
mitte välja näidata, ma tean, et tantsulekutsujad tunnevad hirmu ära ja
tulevadki just mind tantsule kutsuma. Hetk hiljem põlvitabki Jörgen Liik mu
ees. Mida oligi karta. Õnneks olen ma üks neist, kellega vaid vesteldakse,
teistele pealtvaatajatele jääb kindlasti mulje, et ma olengi tropp, kes kenale
noorele poisile korvi andis. Hetk hiljem kui paarid tantsupõrandal vaikselt
muusikataktis õõtsuvad, mõtlen ma kui loll hirm see tegelikult on. Koolidiskol
ma ju ootasin, et keegi tantsima võtaks. Mida ma siis nüüd kardan? Ega ma siis
ei osanud rohkem tantsida kui praegu. Loll kartus, mõtlen ma, samas on mul
siiski natuke hea meel, et etendust
kõrvalt saan jälgida. Aga ma tunnen, et olen samm lähemal hirmust loobumisele kui kunagi varem. Etendus on mind
endaga nii kaasa kiskunud. Ma olen osa etendusest.
On vaikust. On füüsilist pingutust. On naeru. Tantsu.
Meenutusi. Piltide näitamist. Näiteljad ja publik on saanud üheks. Lavaka
26.lennu poiste võlu ja vaba olek paneb mind mõtlema ja ma tunnen end
nii mõttetuna. Mõttetu vana naisena, kes teeb mõttetut tööd, mõttetult
kellelegi teisele, mõttetult mööda elu lihtsalt kulgedes. Ma tahaksin hoopis
jalutada mööda Kalamaja ja kohata kana, kes koputab nokaga ühe maja uksele ja
kaob siis. Ma tahaksin olla samm lähemal elule. Mitte sellest mööda kulgeda.
Trossidega lae alla tõmmatud marionetina. Nii nagu Simeoni
Sundja ripub etenduse lõpu poole emotsioonitult lae all ja meenutab publiku
poolt ära kantud kinga. Ma saan ta’st aru. Igal etendusel peavad nad loetud
hetke jooksul saavutama kontakti täiesti võõraste inimestega. Nii nagu
müügitöös. Päeva lõpuks oledki sa tihti nagu ärakantud king.
Etenduse lõpus on jälle sobiv mõttepaus. Ma mõtlen. Jälle.
Mõtlen, kui hea on lihtsus ja siirus. Vahetu kontakt ilma trikkideta. Üheks
hetkeks olime me samm lähemal
inimeseks olemisele.
No comments:
Post a Comment