Friday, June 27, 2014

Mis mind Eesti blogimaastiku juures häirib



Eesti blogimaastik on küll veel alles lapsekingades, kuid ometigi viimasel ajal järjest rohkem kõlapinda saamas, samuti on see muutumas aina olulisemaks reklaamikanaliks. Mind hakkavad aina rohkem asjad häirima ja häirima nii, et see postitus jälle ilmselt kadeduse kraesse aetakse. Nagu ikka. Kui julged sõna võtta ja kritiseerida, siis on see kadedus. No kurat seda teab, võib olla siis olen kah kade. Aga natuke rohkem kui kade, olen ma enda arvates häiritud.

Ma täitsa mõistan, et blogimist võib pidada tööks, et kulutad aega ja näed vaeva ja saad selle eest tasu, ühel või teisel moel. Feimi ja sulli. See on täiesti okei. Ettevõtted ostavad populaarsetesse blogidesse reklaami ja nii see elukene käib. Mis mind aga häirib on see, et ühtäkki kui avastatakse, et mõned  blogijad saavad tasuta nänni, ärkavad teised blogijad ka, et ohh, ma olen ju blogija, ma pean ka saama ja nii kirjutavad ka nemad potentsiaalsetele "koostööpartneritele". 
Mulle veidi üllataval kombel hakkabki mingit tüüpi nänni kohale lendama igale blogijale, kel vähemalt 25 lugejat ja kes on suutnud üles panna vähemalt kaks postitust. Esimene neist: Tere, mina olen Tuuli, 15-aastane. Ma hakkan blogi pidama. Ja teine: mulle ei meeldi mata. Ja selle asemel, et korrutustabelit õppida, korraldan ma esimese giveaway, kui täis 32 follower'i. Saa õnnelikuks invisibobl/sofy kreemi/vms omanikuks! XOXO. YOLO."  

Noh, olgu, mis ma laste peale ikka ärritun. Palju rohkem ärritab mind, kui täiskasvanud inimesed hakkavad sama tegema. Kõige pealt võetakse ette minu poolt palavalt armastatud Sheinside, sest "p...i pole, et kräpp, aga kammoon tasuta saab ju. Siis ju võib. Ja kui tema saab, siis miks mina ei või". Edasi vaadatakse, et päris paljud ettevõtted reklaamivad end läbi kahe-kolme-kuue populaarsema blogi, et  mina tahan ka. Olgu, ega selles justkui polegi midagi halba. Kõik me müüme end ühel või teisel moel, kõigil meil on oma hind, kuid minu meelest võiks kõike seda teha korrektselt. Eesti blogidest jääb mulje, et kõige olulisem on endale tasuta asi kätte saada, siis mingi random pilt/info selle toote/teenuse kohta üles visata ja tehtud. Saatke uus asi! Ka Eesti ettevõtted ei oska minu meelest kastist väljapoole vaadata. Ainuke moodus oma tooteid/teenuseid reklaamida, on läbi looside. Ma ei ole turundusguru, ma ei tea, kuidas veel võiks, aga midagi originaalsemat võiks ikka kasvõi proovida välja mõelda. Muidu ongi nagu Genka laulusõnades, et "teen, mine pane laik". 

Ja siis otsustab üks ettevõte ühele blogijale reklaami eesmärgil kinkida mäkkbuk'i. Ei mingit loosimist, vaid lihtsalt reklaam. Blogija teeb seda veel päris hästi. Mulle tõepoolest meeldib, esimest korda. Mulle meeldisid need justkui suvakad pildid, kus näha olid vaid tennised ja kotisangad vms. Pildi all kiri: Ettevõte tegi mulle kingituse. Neid postitusi tuli veel. Need olid vahelduseks teistmoodi. Ettevõte sai reklaami. Aga kas ka sellist, mida nad soovisid? Kas blogide lugejad tormasid kohe ummisjalu Apple'i tooteid müüvate ettevõtete uste taha, et endale samasugused mäkkbukid soetada? Oh, ei! Hoopis kõik teised blogijad hakkasid ettevõttele kirjutama, et teate, mulle oleks ka vaja arvutit/telefoni/iPadi.

Blogijate lugejaskonnad on üsna suured. Ilmselt loeb neid blogisid ka ühes või teises ettevõttes töötavad inimesed. Ja nii hakkab mulle üha enam silma postitusi, kus oma jutu sees on juba üks või teine ettevõte ära lingitud. Umbes nii, et mina nüüd teeksin järgmise postituse, et ma enam ei taha Mondeo-Matiga sõita, et küll tahaks endale kas seda Hondat (lisaks lingi ettevõttele, kes seda müüb) või Lexust ( lisaks lingi) ja jääks ootama, et juba järgmisel hetkel kirjutaks mulle keegi, kes mulle seda autot pakukski.  Minu jaoks läheb siin eetiline piir. Selline "ettereklaamimine" on kuidagi veider, mõjub valesti. Kui ma nüüd näiteks kasvõi ise kirjutaks mõnele Honda edasimüüjale ja saakski mingile kokkuleppele, siis seda annaks ilmselt ka kuidagi professionaalselt reklaamida. Nö tagantjärgi. Ettereklaam mõjub mulle lunimisena. 

Ka mul endal on plaanis oma Norra projekti jaoks sponsoreid otsima hakata. Ma ei arva, et sponsorite leidmises midagi halba on. Ka mina pakun neile vastu reklaami. Aga mitte vaid oma blogis, sest ma ei näe juba ise, et need ettevõtted sellest väga suurt kasu saaksid. Koostöö mõte on aga minu teada ikka selles, et mõlemad pooled kasu saaksid. Mina pakun neile reklaami väljaspool Eestit. Kas mõnes Norra suurimas blogis, mis on ikka hoopis teise tasemega kui Eesti omad, ja/või Norra ajalehes/ajakirjas. Ma väga loodan, et see projekt läheb nii nagu ma plaanin. Sest siin sõltun ka mina sponsoritest ja reklaamist.

Minu pika jutu mõte? Nagu öeldud, mind ärritab, et Eestis ei osata isegi reklaami teha. Nii et see teeniks eesmärki, kus kasu saavad mõlemad pooled, mitte et blogides olev reklaam tekitas juurde sada tuhat uut blogi sekundis, sest nii saab tasuta asju. See tundub olevat paljude Eesti blogide mõte. Lihtne elu;) Mitte, et elu peaks raske olema...

Mulle tundus, et ma peaks selle pika postituse lõpus midagi reklaamima. Aga mul ei ole midagi reklaamida. Vaadake siis lihtsalt imekaunist mind. 

                          

28 comments:

  1. Lugesin ja hingasin kergendatult, et ma polegi ainus, kes asju niiviisi näeb.
    Norra projekti osas saadan aga teele vaid positiivsed mõtted ja hoian pöidlaid-varbad pihus, et lõpptulemus oleks sulle endalegi parem, kui sa eales oodata oleks osanud. :)

    ReplyDelete
  2. Minu arvates võiks ka asi olla ikka nii, et firma vaataks natukene blogide sihtgruppe ka. Selles suhtes, et noh, ei taha uskuda, et nad niisama heast südamest kingitusi teevad, ikka on ju omakasud sees ja see ongi normaalne. Aga noh, lühidalt öeldes on ju nii, et ei tasu reklaamida näiteks autovaruosasid ilublogis ( lihtsalt piltlik näide).

    Ehk olen ma liiga üldistav, aga enamike blogide puhul näeb kommentaaride järgi üsna selgelt ära, et milline see keskmine lugejaskond on ja selle järgi annab päris hästi määrata, et mida neile siis reklaami pähe müüa saaks ja mida mitte. Kui valge klaar kasvõi ühe macbooki lisaks müüdud saab, siis ma avaldan juba imestust. Oleks siis, et antud blogi lugejatele kehtiks mingisugune sooduskood või diil, aga mis kasu on minul kui lugejal sellest, et keegi kuskil endale sai. Ma ju teadsin varem ka, et antud firma neid müüb :)

    Ühesõnaga paljude firmade turunduslik pool jätab minu arvates veidikene soovida, aga noh, ehk ongi head inimesed, kes müügi asemel tahavad kinke teha :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aa ja mis puutub sellesse ettereklaamimisse. Ma tegin kunagi niisama wishlist postituse. No tõesõna oli niisama, lihtsalt näitasin asju mida sooviksin tulevikus soetada. Ja kuna seal oli ka selliseid asju, mis internetiavarustest leitavad, siis panin muidugi lingid ka. Aga mitte seetõttu, et nad nüüd märkaksid, et ooo, ma räägin neist, vaid lihtsalt puhtast viisakusest, samamoodi nagu ma panen lingi, kui mõnest teisest blogijast kirjutan.

      Aga siis keegi perekoolis ikka leidis, et vot, see Britt ahvib Mallukat, tahab ka samu asju saada ja näe, tahab tasuta, miks ta muidu kirjutaks.

      Mina aga ei oska asju niimoodi näha :) Ja üks sellest tollasest nimekirjast on mul nüüdseks ka saadud ja täitsa oma raha eest ikka, samamoodi kavatsen ka teised saada. Seega seda ei saa minu meelest ka üheselt võtta, et kui kirjutad, siis kohe tahad, et saadetaks pakiga uksetaha :)

      Delete
    2. 100% nõus, et ettevõtete turunduslik pool jätab soovida. Mu meelest on ajukas, et muidu pean arvamusblogi poliitilistel teemadel, aga kuna selgus, et üks ettevõte annab kõigile blogijatele tasuta küünelakke, siis noh tõmban oma näritud küüntele sinise värvi peale ja teen ilupostitusi vahe peal. Aga muidu naeran nende üle, kes küüsi lakivad:D

      Delete
    3. Kusjuures leidsin ka oma blogist wishlisti:) http://johannamariaprangel.blogspot.com/2011/11/wishlist.html

      Delete
  3. Sinu reklaam küll töötab, sest Diip on üks väheseid söögikohti, mida ma kindlasti Eestisse naastes külasta. Äkki peaks nii muuseas küsima ka, mis raamatut Sa loed..? (Tegelikult tean küll.)
    Less is more põhimõtte järgi on vähemasti minu meelest vabam ja toredam elada. Pole ju vaja hunnikus kraami, kuigi võlusõna "TASUTA" muudab kõik sädeleva kullaks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seda on tore kuulda, et minu Diibi reklaam töötab, uute külastajate üle on mul vaid hea meel. Kohtumisteni!

      Delete
  4. Kui mõtet edasi arendada, siis äkki saaks meie riigikese iibemurekese ka blogide abil lahendada? Noh, et kui see nii toimib, et kui blogis midagi reklaamida, tuleb lugejatel sama asja soov -- ja kui keegi oma beebist blogib, siis tuleb lugejal ka beebiisu peale. Ma olen päris kindel tegelikult, et see nii ei toimi, aga oleks ma poliitik, ma organiseeriks komisjoni (sest nii vist tehakse?) ja uuriks vähemalt seda veidi. Ja kui toimib, siis võtaks rea beebiblogijaid riigi palgale :D

    Muidugi, selle projekti raames tuleks vist ainult musterbeebidest blogida. Mitte sellistest, kes öösel ei maga ja päeval on gaasi- või hambavaludes.

    Või äkki... Äkki beebiblogijad ongi juba sotsminni kinni makstud? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kusjuures see näide on päris äge, sest Malluka põnni vaadates tuleb küll vahest selline tunne, et tahaks endale ka :D
      (aga see tunne kaob muidugi siis ära kui blogi kinni panen :)

      Delete
    2. Päris hea näide tõesti. Peaks sots.minniga rääkima;)

      Delete
    3. Taani tegi juba riikliku nii öelda giveaway loosimise lapsesaajatele :D :D

      Vaadake reklaami: http://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw

      Delete
    4. Hehe, kusjuures, kui olen sattunud mõnda beebiblogi lugema, siis tekib vahepeal küll tunne, et tahaks ise ka. Aga laps mu järgmise viie aasta plaanides veel ei ole. Seetõttu olen suutnud ka vastu panna nendele mõtetele :D

      Delete
  5. Aga sa ise tegid ju samamoodi, et Mallukas sai K-rautalt abi ja siis kohe proovisid sina ka, kahjuks küll tulemuseta.

    Ja mis on ägedat selles, kui niigi juba staarkerjaja maine saanud neiu jälle midagi välja suutis kaubelda? No ausalt öeldes ei leia küll mitte midagi ägedat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma ütlesin, et see vahelduseks viskas sellist teistmoodi reklaami sisse. Vbla juhuslikku, aga tibake rohkem läbimõeldut kui niisama suvakas info või loos.

      Delete
    2. Ja oma k-rauta eksperimenti ma olen miljon+1 korda selgitanud. Lugejad jagunesid kahte lehte. Osa, kes ütles, et see on kerjaminr, teine osa ütles, et küsige ise kah. Ma siis, suvalise Mannina, maalt kirjutasin. Et tõestada, et suvalist Manni ei aita keegi;)

      Delete
  6. Muide, reedel oli simple expressi bussis läbi wifi sinu blogi blokeeritud. Osad teised blogid avanesid vabalt, ma küll väga palju ei katsetanud ka.

    ReplyDelete
  7. Mulle meeldib su vaatenurk. Olgugi, et ma ühest või teisest küljest ise ka teinud nii nagu sa räägid, et sulle meeltmööda pole, siis arvan ma ise ka tihti teiste blogijate puhul seda, et see reklaam sucks. Mitte see, et blogijad on ära taibanud selle, et nad head reklaamiallikad on, vaid see, et mulle tundub et teine pool saab kehva reklaami kui üldse. Või noh, ma saan aru blogija kasudest, aga teise poole kasust aru ei saa. Just nagu sa mäkkbuuki kohta rääkisid või siis hea näide on ka robot kassikast. Ma kahtlen, et mõni inimene 400 eurist kassikasti ostma tõttas, seega, jah.
    Ettereklaamimise jutt pani mind aga mõtlema. Ikka selles suunas, et tõesti tobe et see mõnele nii võib tunduda, noh, lunimisena. Samas oleneb, kes seda teeb. Mõne blogija puhul on tõesti kohe mõista, et näe, tahab ette reklaamida (võib-olla ka minu puhul), aga mina ise olen ka seda meelt alati sellist postitust tehes, et suudan need asjad endale ikka ise hankida ja püüdlen selle poole. Sinu sõnad aga panid mind selles suunas mõtlema, et mis mõte sellisel postitusel või teadaandmisel siis tegelikult üldse on. "Näete, tahan endale seda." :D Üritan edaspidi mitte oma suvalisi soove nõnda postitada, aga pead ei anna. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei saa öelda, et ma mingi arvamusliider nüüd olen, et mulle tundub lunimisena ja ilmselt see nii ongi. Mulle igatahes tundub. Samas nagu siin kommentaarides juba mainisin isegi olen wishlist'i teinud, koos linkidega. Mul polnud siis õrna aimugi, et blogijad võiksid midagi saada. Kui nüüd keegi tahaks mulle Arne Jacobseni tooli saata reklaami eesmärgil -jumala eest, mõjugu või lunimisena, võtaks vastu:D

      Delete
  8. Täitsa nõus :) Millest ma üldse aru ei saa, on need küünalde jm jagamine. Kui ma sellise asja võitma peaks, siis ma küll ei viitsiks sebida selle kättesaamist. Isegi pakiautomaat oleks liigne vaev :) Ja on mõned firmad, kes on minu silmis oma reputatsiooni sellise reklaami pärast kaotanud... Ma ei ütle, et blogis reklaamimine halb oleks, kuid nad võiksid valida firma kuvandiga sobiva blogija. Odav ja saamatu reklaam annab ka tootele odava maigu külge... Millist reklaami ma blogidest ootan, on "kasutan ja kiidan" stiilis. Ehk siis ausad tootearvustused, kus on sponsorluse korral ka märgitud, mis tingimusel arvustatav ese proovimiseks anti.

    Mis puudutab seda Maci teemat, siis mina üldse ei imestaks kui Valge Klaari käive tõuseb. Mina nt ei teadnud varem sellise firma olemasolu. Ja kui ma vaatan antud blogija fännilehel, kes mu sõpradest tema fännid on, siis on vastav maksejõuline sihtgrupp täitsa esindatud. Erinevalt kommentaariumist, mille põhjal võiks mõnikord järeldada, et lastega tegu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just nii ma mõtlengi, et läbimõtlemata reklaam (ja/või odav reklaam) rikub pigem ettevõtte maine. Näiteid on palju:S

      Delete
  9. Muidugi mõjuvad sellised wishlist stiilis postitused lunimisena. Ja ma tõepoolest usun ka, et osad blogijad seda ka nii kasutavad. Mitte kõik ja mitte alati aga suur hulk küll. Ja nooh, kes jaksab osta/tahab endale Maci see juba omab sellist - kes niisama unistab siis sellele küll järsku raha ei teki :D
    Aga kui ma ise peaksin blogi ja keegi pakuks midagi - muidugi võtaksin vastu. Wishliste üritaks küll mitte teha, sest noh.. need on suhteliselt magedad.

    ReplyDelete
  10. Ma sain aru, et Gretele kingiti mäkk tema selle juuksurite firma poolt, kus ta on palgaline töötaja. Täpsustatud ei olnud. Ma arvan küll tugevalt, et ikka tema enda ettevõte tegi selle kingituse, nagu on varemgi tal mitmeid suuremaid asju kinni maksnud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aga Mallu sai kingiks mäkki ;) Sellest käib jutt ,)

      Delete
  11. Mina just täna nägin pakkumist, et tervist, enesetunnet ja kaalulangust soosiv teefirma otsib blogijat, kes nende toodet katsetaks ja sellest siis blogib. Kuna mu blogi sinna valdkonda kuulub, pakkusin ennast ka. Juba srllrpärast, et tahan teesi päriselt ise ka proovida.

    Aga jah, üldiselt need üheülbilised ja ühed samad igal pool reklaamid on mõttetud ja jätan need sissekanded lugemata :)

    ReplyDelete
  12. minu meelest on eesti blogijate kentsakuse absoluutne lagi vana postituse kuupäeva muutmine, et blogrollides mitu päeva järjest sama postitusega esikohal olla. siis ikka ilmselgelt blogitakse valedel põhjustel, sest mina lugejana lähen küll siganärvi, kui mind kuus korda sama postitust lugema lollitatakse. :D

    ReplyDelete
  13. Mind häirib reklaamivakerjava isiku blogi, kes mahu täitudes jätkab elukaasase nime all sama üritust, tekst on temalt, mees iluvideoblogijana mannetus ise.
    Aga huvitav on, sest kino peab saama :)

    ReplyDelete
  14. jutuga olen üldiselt absoluutselt nõus, aga lihtsalt paar kommentaari minu poolt veel :) mina blogijana teen ka aeg-ajalt wishlist postitusi, küll aga ei lisa ma linke ega muud taolist, sest eks ma allpool jutus mainin ikka ära, millega tegu ja kui inimesel tekib huvi endalegi osta, küll ta siis guugeldab. ma olen selline inimene, kes ei tee neid liste niisama - ma päriselt hakkangi seal olevaid asju ostma ka :D st ma ei tee toodetele reklaami, vaid räägin konkreetselt sellest, mida MULLE vaja on.
    teine asi reklaamid - näen, et Sa oled lasknud ka endale teatud reklaamipakkuja blogile ligi :) mulle pakuti ka, esialgu ei vastanudki, kuna siis oli lõputööga kiire ja ei olnud aegagi blogile mõelda. siis tuli teine e-mail, siis kolmas jne jne. ma tahaksin keelduda reklaamist (ja siiamaani olengi), aga mulle tundub, et praeguses blogimaailmas kehtib mentaliteet "sa oled popp siis, kui sul on mõni koostööpartner või vilkuvad reklaamid jooksevad", mis on iseenesest kurb.

    blogi on Sul lahe! meeldibki see, justkui üritaksid mõne teemaga vastuvoolu liikuda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Need reklaamid kaovad ilmselt varsti, tahtsin proovida, aga ei näe pointi. Kahjuks. Vist.
      Koostöö tegemises pole mu meelest midagi väga halba, aga mind õudsalt häirib, KUIDAS seda tehakse.

      Delete