Wednesday, October 14, 2015

Hea maitse ja halb maitse


Ma ikka kondan mööda blogisid ja vaatan huviga, kui erinevad me kõik oleme. Maitselt, stiililt, arvamustelt, välimuselt. Küll aga on meil üks asi ühine - kõikides blogides võtab alati sõna mõni anonüümne kommentaator, kes leiab, et mõni või teine asi on "nii kohutav" ja "totaalselt maitsetu", küll pole blogijal maitse- ega stiilitaju. 
Jah, ütlen mina ka, et 99,9% kordadest kui ma näen mõnd Sheinside või Romwe (?) postitust mõtlen ma dearmotherofgodwhy? Need kohutavad kohutavad kleidid, mis heal juhul meenutavad oma pikkuselt pluus ja no ma võiks näiteid tooma jäädagi, aga ma ei viitsi. Ma olen oma arvamuse Sheinside kohta öelnud juba sada tuhat korda ning mitte anonüümselt

Nüüd keegi kindlasti tahaks juba öelda, et kes minust stiiliguru tegi? Ärge muretsege, seda on sadatuhat korda ka juba öeldud, mu välimust ja riietust on igal moel arvustatud - alates mu "parketti kriipivatest hammastest" kuni "tolariietuseni, mistõttu pole ime, et mu mees mind petab". Samas olgu öeldud, et ma ise pean end täiesti kenaks ja ka piisavalt stiilseks naiseks. Muidugi on asju, millega ma pole rahul, kuid on asju, mida ma enda juures muuta ei saa ning pean nendega leppima ning armastama end nende vigadega koos. 

Nii nagu mind arvustavad anonüümsed kommentaatorid või mina arvustan Sheinside'is või dressides käivaid inimesi, arvustame me kõik teineteist. Kes avalikult, kes anonüümselt, kes sõbralikult, kes õelalt, kes vaikselt sõbrannaga itsitades, aga kes ütleb, kellel meist õigus on. Kes ütleb, mis on stiilne ja mis mitte? Kes selle üle otsustab? Sheinside riiete kandjad saavad komplimente, dresse kandvad inimesed saavad komplimente, moeblogijad saavad komplimente, mina saan komplimente. Ja kõik saavad ka kriitikat. 
Kui ma ütlen, et see oleks mu meelest imeline pulmakleit, siis osa teist kndlasti nõustub ja noogutab õhinal kaasa, teine osa võdistab õudusest õlgu. Onju? 


Kui ma küsin, kes on kõige stiilsem blogija, siis veame kihla, et vastused on seinast seina. Kui ma küsin, kes on kõige kaunim näitlejanna, siis lähevad kindlasti maitsed lahku. Näiteks Marekile meeldib Sandra Bullock, minule aga Julienne Moore, loomulikult ei meeldi mulle  Bullock ja temale Moore. Kui ma küsin, milline on ilus kodu, siis võib lausa kaklema minna...

Ja just maitsest kodusisustuses ma tahangi rääkida. Kas teid üllatab, et ma pean oma kodu armsaks? Kunagi (ikka perekoolis) lahati, et mis ma kujutan ette, et lillelise riidega üle löödud elamine on jube shabby chic, et pigem olevat mu kodu kohutavalt maitsetu. Et oleks lihtsam aru saada, millest ma räägin, siis siin on mõned meie kodu pildid. Kellele meeldib, kellele mitte.Maitse asi. 
Meie oleme oma segasummasuvilaga rahul. Kas see on ideaalne kodu? Kindlasti mitte. Mu peas on sada kakskümmend tuhat mõtet, mida muuta ja kuidas. Kahjuks (või õnneks ma ei tea) seavad meie rahalised võimalused minu lennukatele plaanidele oma piirid. Ja nii on meie kodu nagu paljud teised kodud. Tavaline, kuid siiski omanike näoga.


Tegelikult meeldivad mulle hoopiski natuke eklektilised kodud. 



Või industriaalse sisekujundusega elamised.  



(Minu jaoks) halva maitse näiteid võiksin ma tooma jäädagi. Aga paljud kodud on sellised. Inimesed tunnevad end nendes hästi ja on rahul. Pean jälle tunnistama, et kui netis mõnd sellist kodu näen, siis turtsatan ma kõige pealt omaette ja häbenen siis järgmisel minutil, sest kes ütleb, et need kodud on maitsetud, kes on paika pannud reeglid, mis on stiilne ja mis mitte. Kes ütleb, et minu eklektiline valik on parem kui wenge toonis sektsioonkapp ning lilla-hõbeda-musta kirju tapeet? Ma tean üht inimest, kelle kodu on beebiroosa. Minu jaoks on see kodu õõvastav, kuid suure tõenäosusega arvab tema sama minu kodu kohta. Kummal on õigus? 


Ilmselt ma nüüd šokeerin teid, aga mul on oksendamiseni nö Skandinaavia stiilis romantilistest kodudest, kus kõik on viimse detailini lihvitud. Ma ei tea miks, ilmselt üleküllus. Ja samamoodi ei ole mulle kunagi meeldinud suured kõledad modernsed kodud, mida ometigi stiilseteks peetakse. IKEA kodudest ma ei hakka rääkimagi. 


Aga milline on siis stiilne kodu? Kas see on üldse oluline? Kummal on õigus, kas anonüümsel kommentaatoril, kes kommenteerib "issand jumal, kas sa tõesti julged oma sellisesest kodust pilte näidata" või kommentaatoril, kes ütleb "omg, need karvased südamekujulised padjad on täiega nummid" või hoopis kellelegi kolmandal, kes istub oma ultramoodsas/überomantilises/eklektilises/skandiaanviapärases/80-aaste sektsioonkapiga/hõbeda-mustatapeedilises kodus ja muigab lihtsalt omaette, mõeldes, et küll mul on ikka ilus kodu? 

23 comments:

  1. Minu meelest on iga kodu enda omaniku nägu. Ei oleks loogiline, et bling-bling klubibeib, neljalapseline karjäärinaine ning taluperenaine metsade vahelt hindaks kodusisustuses samu asju. Kritiseerida tõesti pole ilus aga oma arvamust öelda ning seda põhjendada on üsna loogiline.
    Minu enda "kodustiil" on üsna stiilitu kui nii võib öelda. Vannitoa seinas on mosaiikplaadid ning valamukapp on Ikeast, lihtsalt eelarvet arvestades parim valik. Elutuba on mahedates pruunides toonides ja selle peamine mõte on olla mugav ja mõnus. Magamistuba helesinine ja värske, kasetooni mööbliga. Eks raha seab piire ja teha tahaks nii mõndagi aga mõte on ikka selles, et endal oleks hea.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma aeg-ajalt ikka kuulen/loen kusagilt ühe või teise kodu kohta kommentaare, et miks ta seda või teist ei muuda, siis mõtlen, et aga kõigil ei ole ju võimalust igal hooajal uus diivan osta või võib-olla neile tõesti meeldivad need karvasd "iloveyou" tikandiga padjad, miks siis tuleks need asendada mõne "diibima" tekstiga padjaga?

      Delete
  2. Sisekujundusstiile on ju erinevaid (industrial, art deco, minimalist, vintage, rustic, gothic jne). Ehk et tegelikult need, kes sisekujundust õppinud ei ole (näiteks mina) hindame suht oma suvalise ja individuaalse ilumeele järgi, mis meeldib või mis mitte. Vastava hariduse saanud sisekujundaja (või huviline) oskab hinnata ikka väga konkreetsete kriteeriumide järgi.

    Selliseid kodusid, nagu Su piltidel näha, on tegelikult ikka väga vähe. Suur osa inimesi elavad ikkagi kuskil Mustaka paneelikas või Elvas, Põlvas, Tapal Vene ajal ehitatud majas. Paljud ostavad oma kodusisustuse ja kaunistused Jyskist (nö Kodutunde stiil), suvaline lilletapeet seina ja peavad seda stiilseks. Mis stiil see siis oleks? Teised ostavad sadu ja tuhandeid eurosid maksnud toole, lampe, mis on disainertoodang (või kallis analoog), millel on stoori ja mis sobib kindlasse stiili ja miksivad vb mõne teise elemendiga - järgivad konkreetset stiili. Järelikult see on stiilne. Iseasi, kas sinu enda maitse järgi stiilne.

    Ise ei suuda ma enam vaadata ei neid Romwe riideid ega mingeid tüüpilisi lill ühes seinas, Jyski kell teises seinas kodupilte. Ei kujuta ettegi, kui peaks hakkama midagi sisustama, et kui palju raha kulub ja mida üldse teha. Selleks on sisekujundaja siis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lill ühes seinas + Jysk kell teises seinas on ka mu jaoks üks kohtavamaid kombosid, samas kui Kodutundes mõni kodu selliseks tehakse, siis saan väga hästi aru, et see rõõmustab ja loob kodutunde, sest "enne" on ikka jube nukrad kodud.
      Teine äärmus on - ostan kokku kõik, mis natukenegi kallis ja saan stiilse tulemuse. Pigem siis juba pruun sektsioonkapp Mustaka paneelmajas kui selline üldse oma näota elamine.

      Delete
    2. Jepp, see kui kuhjatakse ülimodernseid asju mõtlemata kokku, on ka jube. Aga mina siiski elaksin pigem sellises kodus kui Mustaka paneelmajas sektsioonkapiga :D

      Delete
  3. Ma olen seda meelt, et omas mõttes võid ju mõelda, et keegi kannab kohutavalt maitsetuid riideid või ta kodukujundus on kole ja maitselage. Aga kes annab õiguse kedagi ta valikute eest halvustada? Ja kust läheb üldse maitsetu ja maitsekuse piir? Mis teisele ei meeldi, meeldib mulle vb. väga ja ma ei sunnigi mõnda inimest enda valikuid vaatama. Seetõttu lähengi ma pöördesse, kui meedias on mõni artikkel, et vaata, mis sel hooajal moes on võ, eti "see ja see meediakuulsus sisustas oma kodu niimoodi". Igaüks sisustab oma kodu enda soovide ja võimaluste järgi. Sama ka riietuse suhtes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Küll mitte kodukujundusest, kuid mulle nii meeldis see postitus: https://ebaparlikarp.wordpress.com/2015/10/07/mis-juhtus-zara-sugiskollektsiooniga
      Ehk siis ma ka enne näriks oma jäsemed küljest kui 89% neist moekatest asjadest selga paneks, aga ometigi...Nii ongi, et mina olen sel sügisel totaalselt moetu ja käin oma vanade lemmikutega edasi. Aah kuid siiski, pontšo mul ka:)

      Delete
    2. Ha-ha, vaatasin ka seda "ebapärli" postitust ja naersin südamest. No-jh, ma ka ei kannaks seesuguseid riideid, aga sellegipoolest ma veel ei hakka kedagi hukka mõistma, et too kannab. Arvata on et Zara poekett on nüüd ühe kliendi võrra vaesem.
      Aga need "Kodutunde" kodud on ju väga ilusad. Mõnikord ei peagi aastaid, isegi aastakümneid kodusisustust uuendama, kui see kodu puhas ja hoolitsetud on. Koduks teebki mu arust kodu just selle harjumuspärane ilme. Vihkan pidevaid kodu-uuendusi, sest see annab tunde, nagu oleksin ühest üürikorterist teise kolinud. Mida ma ka muide jälestan. Olen oma "mitteüldse kaasaegses" kodus väga rahul, kui mitte arvestada, et lage ja tapeeti võiks küll uuendada.

      Delete
    3. Oo jaa, ma olen nõus, et kodust saab saab kodu kui seda ka kasutatakse, et tekib oma nägu, isegi kui pole siis nö stiilne. Ma tean kodusid, kus kõik on viimse vindini perfektne, aga kodutunnet ei ole ja siis tean kodusid, kus on natuke lahtine tapeet ja kulunud tugitool, aga kodutunnet rohkem kui rubla eest

      Delete
  4. Huvitav, kas skandinaavia stiilist on kujunemas uus "euroremont"? :) Nagu sa aru saad, siis minu arvamus selle stiili äärmuste (ehk üliklantside sisustuste) osas ühtib sinu omaga :)
    Aga üldiselt, kuigi mu enda maitse kipub sinna eklektilise kanti, siiski ma hindan stiilipuhtaid sisustuslahendusi (või just head stiilide miksimist) ka neis stiilides, mis ei ole minu maitse. Tegelikult ma vist ei saagi ühegi sisustusstiili kohta öelda, et see mulle ei meeldi. Lihtsalt on stiile, milles ma oma kodu ei sisustaks. Aga mujal vaadata ja sõbrannal külas käia on täitsa ok ja isegi nauditav. Mulle meeldib vaadata ja ära tunda disainiklassikuid ja hinnata, kuidas nad on interjööri sobitatud jne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sellest nö skandinaavia stiilist on tõesti euroremont kujunemas, muud ju enam ei kuulegi:) Muidu olen ma sinuga absoluutselt nõus, et isegi kui pole minu maitse, siis mulle hästi meeldib vaadata, kuidas keegi on osanud seda stiilipuhtalt teha. Nt ei meeldi mulle absoluutselt roostevabad või kõrgläikega asjad, kuid samas mõni oskab need nii kenaks muuta, et vaatad, et pole vigagi:)

      Delete
  5. Maitse üle ei vaielda, vaid hoopis kakeldakse :D

    Mind ei häiri teiste kodud kui need on hoopis teistsugused (kui minu maitsemeel heaks arvab), vaatan alati pigem uudishimuga, et mida kòike huvitavat inimesed on leidnud. Peaasi, et minu oma kodu on selline, kus on meeldiv olla :) mis siis, et üürikas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mu meelest ongi kõige olulisem, et oleks meeldiv. Me elame ka hetkel ju üürikas, ei ole mingit luksust ega erilist stiili, aga ikka püüan just endale hubaseks teha. Kasvõi vaid lillede ja küünaltega

      Delete
  6. Deem, mu kodu siis vist pigem maitsetu... Ma ei tea sisekujundamisest mitte midagi ja ostan uusi asju selle järgi, et need mulle meeldivad. Aga sellele, kas ta ülejäänud elamisega ka sobib, ma nagu polegi väga mõelnud... Aga mulle mu kodu meeldib ja mulle meeldib, et inimesed kirjeldavad minu kodu sõnadega õdus, soe, kodune. :) Mulle meeldib, kui kodu on koht, kus nii pere kui ka teised inimesed ennast mugavalt tunnevad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mis sina maurad:) Sinu kodu on näiteks minu jaoks üks õige kodutundega koht, kodu, kus on näha, et seda "kasutatakse" ja kus nii pere kui sõbrad end mõnusalt tunnevad. Ja no ühe piiga garderoob - superšeff!

      Delete
  7. Ja no ei tohi unustada, et see garderoob on 100% minu kätetöö (just-just ka tapeedipanek). :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selle ma muidugi hea meelega unustaks, sest nii ei tunne ma end mitte vaid halva emana vaid ka üleüldse lootusetu loodrina, kes ikka mitte kui midagi ei oska.

      Delete
    2. Küll olude sunnil ära teeksid, ma tunnen sind küll. ;)

      Delete
    3. Kle ära ülehinda mind, muidu ma hakkan siin veel katsetama ja see ei pruugi heaga lõppeda;)

      Delete
  8. Mina vaatan hästi tihti teiste inimeste kodusid ja mõtlen, et kihvt. No ses mõttes, et leian mingi nipi või detaili, mis mulle hullult meeldib ja tahaks endale ka (kui mahuks kuskile või sobituks :D). Sest mõttes, et ägedaid kodusid on niiiiiii palju, aga suures enamikus ma elada küll ei tahaks. Vaadata on lihtsalt ilus.

    Need ultramoodsed üleni lagedad ja kõledad elamised aga on siiski big no-no. Samamoodi ka seapesad, mis ei ole nüüd mingi eraldi välja toodav stiil, aga kuhu sa sisse astud ja vaatad, kuidas kõik on lihtsalt räpane, must ja sassis. Asjad tohututes hunnikutes jne. On, kuidas on, kodude sisustus ja stiil, aga korras peaks kodu vähemalt olema. Sellest ma mööda vaadata ei suuda.

    (ma ise pole kaugeltki mingi koristus- ega puhtusefriik, aga elementaarsest korras räägin)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma olen kõige laisem koristaja üldse, kuid seapesad on ka minu jaoks täielik no-no. Noh nii et diivan enam asjade alt välja ei paista, kraanikauss on pesemata nõusid täis ja nii edasi...

      Delete
  9. Minu kodu on vist paljudele maitsetu ja lage. Aga minu jaoks töö veel käib.
    Minu kodust leiab nii IKEA massi kui kaltsuka leide, Poolas toodetud nurga-diivani ja Leedus toodetud laminaat voodi. Pigem meenutab asi segasummasuvilat kus on Jyski seinariiulid ja ENSVes toodetud söögilaud. Kodu on täitsa meie nägu, kerge kaos must-valges maailmas nõuka-aegses korterelamus.

    Ilu on ikka vaatajate silmades. Maitse üle ju ei vaielda vaid kakeldakse. Ja kui ei taha anonüümseid õelaid kommentaare, ei ole vaja oma kodu pilte netis jagada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Täitsa ausalt ütlen, et selle kirjelduse järgi tundub väga kihvt kombo, ma ei teagi, miks, aga tahaks kohe näha seda kodu, sest mulle tuli kuidagi eriti õdus pesa silme ette:)

      Delete