Friday, May 20, 2016

Miks mulle meeldib 17.mai?


Norraga on selline lugu, et minu arvates kasutavad norrakad kenasti ära iga võimalust vabadeks päevadeks ja puhkusteks. Võtame näiteks munapühad - jumala eest, kus nemad jaksavad seda püha tähistada! Linnud ka ei lenda, rahvas on hyttadesse ära kadunud ja linnad välja surnud. Munapühade-liiklus on üks hullemaid. Kui norrakalt küsida, kumma ta valib - kas jõulud või munapühad, siis vastab suurem osa neist kusjuures, et munapühad. 
Fellesferie ehk ühispuhkus - 28-30. nädalal - on samuti selline aeg, kus norrakatega väga kontakti ei tasu otsida. Nad on puhkusel. Kõik. Koos. Kambakesi. Ära. 
Tegelikult mulle meeldib selle ühispuhkuse mõte, tööalaselt. Ma mäletan nii hästi kui keerukas oli asju ajada - kaupa saata, tellida, töid organiseerida, kui tööl olid vaid eestlased. Kui KÕIK on puhkusel, siis on teada, et 28-30. nädal elu seisab. Punkt. Rohkem midagi arutada pole. 

Pühasid ja puhkepäevi on siin veel ja veel ja veel, kuid minu jaoks kõige suurem (või siis ainus püha, mida ka mina nii Norras kui Eestis tähistan) on 17.mai - konstitutsioonipäev. Mu meelest on see maailma armsaim püha, sest see on laste päev

Lasterongäigud, laulud, õhupallid, hotdogid, jäätised, kommid - lastel on sel päeval kõik lubatud. Samal ajal kui mujal maailmas tähistatakse sarnaseid päevi näidates oma sõjalist jõudu ja minu meelest on kõik natuke ametlik ja range, siis siin on see päev täis laste naeru ja kilkeid. See on nii armas, et pisar tuleb silma! Ma ei ole kunagi 17.mai ajal olnud Oslos, kuid ma loodan, et mul tuleb see võimalus, ma tahaksin ka seda kogeda, sest sellist rahvapidu ma polegi kunagi kusagil mujal näinud. Laulupidu loomulikult välja arvata. Rohkem kui 17.mai meeldib mulle laulupidu! Näe, ikka eestlane olen ja eestlaseks jään, mis sellest, et käisin Eestis ühel töövestlusel, kus kõik olid miniseelikute ja kontsakingadega ning mulle öeldi, et "sa näed ikka tõesti norrakas välja", nii et ma ei saanudki aru, kas see oli kompliment või solvang. Vist oli solvang, sest hoolimata sellest, et nad lubasid mulle koostöölepingu mustandi saata, nad seda teinud ei ole.
Igatahes. Kui teil on plaanis Oslot külastada, siis ma soovitan teil see reis 17.maile planeerida. 




Teine põhjus, miks mulle 17.mai meeldib on bunader ehk Norra rahvariideid. 17.mai näeb kogu Norra välja nagu pildike mõnest vanast muinasjuturaamatust. Allolevad pildid võtsin Caroline Berg Erikseni blogist (LINK), sest tema 17.mai pildid on minu meelest igal aastal nii ilusad, et mul tuleb reaalselt kade peale. Ja ma poleks kunagi uskunud, et mulle kellegi teise laps nii sümpaatne on kui nende väikene piiga. Võõras laps, aga vaatan pilte ja muudkui heldin. Uskumatu kui palju muutub kui saad lapse. Varem ei oleks ma kunagi viitsinud kellegi lapse pilte vaadata ja ohkida, et ohhhhh kui ilus. 
Mis mulle veel meeldib, et Norras ei ole nelgil seda nõukaaja silti küljes, et kole lill. Ei ole ju kole, ilus lill on. 17.mai kimbud punastest ja valgetest nelkidest on minu arvates võrratud. Nelgist on saamas üks minu lemmiklilli muideks:) 



Pange nt Instagramis otsingusse #nrk17mai ja te näete ise, milline rahvapidu on 17.mai!  Kas keegi teab, kas kusagil mujal ka rahvuspüha sarnaselt tähistatakse? 

Meil on siin Lillehammeris üks sõber, kes Poolast pärit ja ühel päeval arutasime selle üle kui erinevalt me tähistame oma isseisvuspüha/konstitutsioonipäeva. Ta ütles mulle, et "Poola 17.mail" ehk 11.novembril ei julge ükski normaalne inimene kodust välja minna, sest see on aasta kõige kohutavam päev. Ta näitas mulle videosid sellest päevast (SIIN) Ma ka ei julgeks välja minna. Nagu Pronksöö, ainsa erinevusega, et kordub igal aastal. Ma pean tunnistama, et ma ei tea Poolast kuigi palju ja selline iseseisvuspäeva tähistamine tuli mulle küll šokina. 

17 .mai on ilus. Selliseid pühasid võiks rohkem olla!

No comments:

Post a Comment