Monday, September 7, 2015

En perle i gamlebyen

Nå har jeg gitt dere tips om Estland utenfor Tallinn og skulle egentlig skrive innlegg om Narva, grensebyen mot Russland, men takket være Hotelliveeb.ee besøkte jeg gamlebyen i Tallinn forrige uka og må bare dele dette med dere. Kanskje dere planlegger en tur til Tallinn akkurat nå og kan ikke bestemme hvilket hotel å velge? Da er dette her midt i blinken til deg. 


Jeg og Ida tok bus fra flyplassen til Viru keskus i sentrum. Det tar  maks ti minutter og det beste var at det er gratis  å ta bus hvis du er med barn som er under tre år. Jeg ble veldig positivt overrasket. 


Vi skulle overnatte i CRU hotel i Viru gate, hovedgate i gamlebyen. Det er en kort gåtur fra Viru keskus til Viru gate. Jeg elsker blomster, derfor er det ikke rart at jeg elsker også "blomstermuren" ved inngangen til Viru gate, ved porten. Jeg så på gladiolene og minnet  min første skoledag. Det var 1.september, første skoledag i Estland. Jeg husket at vi alltid hadde med gladioler til læreren på første dagen i skole.


Noen minutter senere ankom vi CRU hotellet. Jeg må være ærlig og innrømme at jeg var heeeelt sikker på at det er en typisk turistfelle. Jeg elsker gamlebyen i Tallinn, men jeg føler ofte at hoteller og restauranter der er litt for mye ment for turister. Og prisnivå er ofte helt grusomt. Ikke mer enn noen minutter etter at jeg hadde kommet inn i hotellet ble jeg flau over hvilke tanker jeg hadde hatt om hotellet. Dette her var ikke noe turistfelle! Det ble med en gang til et av mine favoritthoteller. Helt fantastisk! Det er merkelig at et romantisk hotell kan samtidig være så barnevennlig. (jeg har nemlig nesten alltid med min datter på to år.)


Datteren min er veldig aktiv og sitter ikke stille i mer enn noen minutter. Bortsett hvis hun far blyanter og kan tegne. Da sitter hun stille i ti minutter:) 


Bakgården var sa utrolig vakkert. Vi var heldige og var i Tallinn på en varm og solfull dag og kunne nyte maten i bakgarden. Jeg følte meg som i Italia.



Mens jeg nøt et glass rødvin, tegnet Ida. Og da kom maten! Åh, herregud, det var lenge siden jeg hadde hatt god middag som dette. Ikke noe rart at Dmitri Haljukov, chefen, har gjort det så bra på Bocuse D'or (14.plass i Lyon i 2015). Jeg må ogsa nevne at det var Jonas Lundgren som trente ham før  olympiske leker for kokker som Bocuse D'or også kan kalles. 


Ida (som alle barn?) ble begeistret over smøret, men likte også veldig godt forretten - asiatisk laks med sesamnudler i krabbesaus og koriander. 




Jeg spiste sik og blomkal med kaviar i kremfløte og dill saus. Det som jeg likte best ved maten i CRU restaurant, var at det virket så enkel, ingen hokus-pokus liksom, bare rene smaker som passet sa godt sammen. Det er jo ofte slik at restauranter er mer opptatt om kunst enn smak i Estland og  det virker som om det ofte er en kamp om hvem skal finne på de rareste matkombinasjoner. Ikke i CRU. 
Prisene overrasket meg veldig. Restaurant ligger jo i gamlebyen, i turiststrøk, men likevel hadde restaurant rimlig prisnivå. Forretten kostet 10 euro og hovedrett 17 euro.


Skal dere bestille rom i CRU, anbefaler jeg å velge kultur-pakke - overnatting + guidet tur i gamlebyen (div.pakker kan du sjekke HER). Det er selvfølgelig koselig å ta en tur i gamlebyen på egenhand også, men det er så mange spennende historier som følger med gamlebyen.



Vi overnattet i double delux rom. Det er uten tvil et av de beste rommene hvor jeg har overnattet i mitt liv. Romantisk, romslig og vakkert. 


Frokosten var en nytelse, ferskt og presentert på en slik måte at alle andre hoteller med sine frokost buffer kommer ikke engang i nærheten. Jeg hadde lyst til å spise og spise og spise. Jeg har bare et ting å si:  smaken av 14.plass pa Bocuse D'or.




Service i dette hotellet og i restauranten er noe som ikke kan beskrives. Dette må oppleves. Aldri aldri i mitt liv har jeg opplevd så vennlig og hjelpsom service. Jeg følte meg som VIP-kunde. Og det gjorde alle andre gjester også. Det så jeg. 



Eestikeelset arvustust saate lugeda Hotelliveebi blogist: http://www.hotelliveeb.ee/blogi/turistiloks-viru-tanaval/

No comments:

Post a Comment